Rondje Veluwe

Narok in KENYA

0.1.

Aanleiding

Voor het Rotaryjaar 2016-2017 is het de bedoeling van RC Nunspeet om een nieuw project te starten. In eerste instantie is gedacht aan een wandeltocht vergelijkbaar met (Z)aan de wandel.

De initiatiefnemer van het wandelproject Dick Dekker is in de club als spreker uitgenodigd. In november 2015 heeft hij een voordracht gehouden over “zijn” evenement (Z)aan de Wandel, een groots opgezet wandelevenement georganiseerd door vijf verschillende Rotary Clubs uit de Zaanstreek met als doel geld bijeen te brengen voor onderzoek naar borstkanker.

Naar aanleiding van deze inleiding hebben Carla, Jaap, Monique, Martin en Minouche een aantal keren bij elkaar gezeten om een idee te vormen of en hoe we dit evenement ook op de Veluwe zouden kunnen organiseren.

Het succes in de Zaanstreek zit hem mede in het feit dat het evenement door een aantal clubs wordt georganiseerd. Voor een verkennend gesprek hebben wij RC Elburg-Oldebroek, RC Harderwijk, RC Ermelo en RC Harderwijk-Oud Groevenbeek benaderd. Na twee keer brainstormen met leden van bovengenoemde clubs zouden we graag een soortgelijk evenement willen organiseren met elkaar.

Het voorstel was om twee wandellussen (5 en 10 km) aan te bieden. Om elke club in de gelegenheid te stellen om de tocht door de eigen woonplaats te laten gaan, zouden we daar meerdere fietslussen aan toe willen voegen. Alle routes zouden vanaf het zelfde vertrekpunt moeten vertrekken, bij voorkeur vanaf het St.Jansdal in Harderwijk.

Door de organisatie te verdelen over meerdere clubs kunnen de taken goed verdeeld worden. Het draaiboek van (Z)aan de Wandel mogen we geheel overnemen en is reeds in ons bezit.

Op maandag 22 februari 2016 is dit plan aan de club gepresenteerd. Een evenement kun je alleen organiseren als de club achter je staat, het idee steunt en we met z’n allen onze inzet geven in de aanloop en op de dag zelf.

Inmiddels is gebleken dat het moeizaam is en bijna onmogelijk om de andere clubs in onze regio voldoende bij het project te betrekken. Regelmatig zegden vertegenwoordigers op het laatste moment af of kwamen helemaal niet. Om deze reden is op 6 juni 2016 door het organisatiecomité besloten om alleen met de eigen club RC Nunspeet door te gaan.

Oorspronkelijk was het goede doel “KWF, borstkanker”. In september 2016 is besproken dat voor een global grant een internationaal project nodig is. Er is nog gezocht naar een borstkanker instituut in het buitenland. Bij deze zoektocht is het comité in contact gekomen met een betrouwbaar en nuttig project in Kenia: de bouw van een technische school. Omdat de projectinitiatiefnemer lid is van Rotaryclub Medemblik-Koggenland is in oktober 2016 is kennis gemaakt met deze club. Het bestuur van de club heeft aangegeven graag met ons te willen samen werken en gezamenlijk een global grant aan te vragen.