Bosmobiel in het Amsterdamse Bos

Amsterdamse Bos in ---
Website doel:

Wat is de Bosmobiel?
De Bosmobiel is een voorziening in het Amsterdamse Bos die rondritten door het bos mogelijk maakt. In het Amsterdamse Bos rijden twee bosmobielen voor bezoekers die slecht ter been zijn. Het zijn golfkarren waar maximaal 5 personen in kunnen.

Het initiatief voor de 'Rijdende Boswandeling' ligt bij Rotary Aalsmeer-Uithoorn.

De Bosmobiel rijdt in 2019 met nieuwe wagens!

De Bosmobielen zijn te boeken van mei t/m september.

​Voor wie is de Bosmobiel bedoeld?
Mensen die niet meer zelfstandig een wandeling kunnen maken door het bos, kunnen gebruik maken van de Bosmobiel.
Zorginstellingen en vrijwilligersorganisaties die minder validen begeleiden, kunnen de wagens huren voor hun gasten. Zij besturen de Bosmobiel zelf.
Individueel boeken is ook mogelijk. Wij noemen dat “Free Riders”.
Voor een chauffeur wordt dan gezorgd.

Wat voor wagens zijn het eigenlijk?
De Bosmobiel is een elektrisch aangedreven wagen, vergelijkbaar met wagens die op golfterreinen worden gebruikt.
In een Bosmobiel is plaats voor vijf passagiers en een chauffeur. De wagen is overdekt, maar aan de zijkanten open. Voor de veiligheid is er een heupgordel op iedere zitplaats.
Er zijn twee Bosmobielen beschikbaar, dus er is ruimte voor maximaal  tien passagiers.

Vanaf het voorjaar 2019 zijn er nieuwe wagens ingezet. De oude wagens, die sinds 2009 in gebruik waren, zijn hiermee vervangen door moderne en comfortabele wagens.

Waar rijden de Bosmobielen?
De Bosmobielen rijden door het hele Amsterdamse Bos op paden waar ook fietsers mogen rijden.
Zowel het bos ten noorden als ten zuiden van de A9 kunnen worden bezocht.
Een uitzondering is het Schinkelbos in verband met veiligheid. Daarvoor moet namelijk de provinciale weg worden overgestoken.

Wie maken het mogelijk om de Bosmobiel te gebruiken?

·

De “Stichting De Bosmobiel”, een initiatief van de Rotary Aalsmeer Uithoorn, is eigenaar van de wagens en stelt deze ter beschikking.

·

Vrijwillige chauffeurs besturen de wagens voor individuele boekers.

·

Het Amsterdamse Bos verzorgt de boekingen en voorziet in mogelijkheden voor stalling en opladen van de accu’s.

·

Sponsoren ondersteunen de stichting met financiële bijdragen.

​Hoe kan ik boeken?
Instellingen kunnen boeken via de website. Zie de pagina “Zorginstellingen”.
Individuele boekers kunnen telefonisch reserveren bij de Boswinkel van het Amsterdamse Bos.
Telefoon 020 - 54 56 100. Meer informatie vind u op de pagina “Free Riders”.