Priknick zwerfafval estafette

15/05/2021

Op zaterdag 5 juni 2021 organiseren Rotaryclubs in regio Waterland een zwerfafval estafette in Purmerend waaraan iedereen, jong en oud, kan meedoen. De Priknick sluit aan op de Rotary End Plastic Soup Action Day die ook op deze dag plaatsvindt. Wist je bijvoorbeeld dat een blikje pas na 50 jaar verteert en een mondkapje helemaal niet?  Dus werk aan de winkel voor een nog schoner Purmerend!

Deelnemers starten vanaf een van de Purmerendse winkelcentra naar keuze. Er wordt al lopende van het ene winkelcentrum naar het volgende winkelcentrum zwerfafval geruimd. Bij aankomst bij een volgend winkelcentrum wordt de prikstok/grijper doorgegeven aan de klaarstaande deelnemers aldaar.  Uiteraard coronaproof; de prikstokken worden grondig gereinigd.

Na afloop is er op ieder eindpunt een versnapering en zal het afval worden gewogen, zodat bij de finish bekend gemaakt kan worden hoeveel zwerfafval er is opgehaald.  De organisatie zorgt voor het afvoeren van het opgehaalde afval.

Ook leuk voor de kinderen

De Priknick is ook erg leuk om samen te doen met de kinderen. Vanaf 22 mei is er een Plastic Bingo app voor Android en IOS beschikbaar. Als je tijdens het inzamelen van plasticafval de voorwerpen die je tegen komt die op je digitale spelkaart staat kun je er een foto van maken. Als de bingokaart vol is kun je deze delen op de facebooksite van EndPlasticSoup en #endplasticsoup.

De richtlijnen van RIVM zullen worden gehanteerd, waarmee de veiligheid kan worden gewaarborgd. Wij vragen ieder zelf een mondkapje mee te nemen en wie een prikstok/grijper heeft deze ook zelf mee te nemen. Geen grijper? Geen nood, deze kan worden geleend van de organisatie.

Aanmelden

Kijk voor meer informatie, startpunten en tijdschema op www.priknick.nl. Meld u daar direct gratis aan voor de nieuwsbrief en ontvang een inschrijfformulier.

Rotaryclubs van regio Waterland werken zaterdag 5 juni samen met u aan een (nog) schoner Purmerend en omstreken. Prik allen mee!!