Aan de slag bij Casa 24

Tekst en foto's: Carola de Ruijter en Marije Sliphorst | 10/06/2021

Op zaterdag 29 mei scheen, na weken van regen, de zon weer. Een prachtige dag om aan de slag te gaan bij Casa 24 in Purmerend. Deze plek biedt tijdelijk woonruimte aan jongeren tussen de 18 en 25 jaar, waarbij ze de veiligheid en ondersteuning vinden om door te kunnen stromen naar een definitieve woonruimte en een betere start kunnen maken voor hun volwassen leven.

Casa is een warm bad voor jongeren die dat nodig hebben. Een bijzondere plek en een bijzonder project. Een grote wens van Casa was de tuin aanpakken. Deze stond er inderdaad wat verwilderd bij. Gewapend met schoffels, harken, kruiwagen en bezems zijn we aan de slag gegaan. Met tussendoor een kop koffie en een heerlijk gebakje luisterend naar het verhaal over Casa door Sasja.

Na een paar uur hard werken en een paar blaren rijker, was de klus geklaard en was de voortuin onkruidvrij. En  was er plek genoeg voor verschillende planten en bodembedekkers.

Hovenier Ron van Kampen bracht daarom enkele dagen later een lading planten. Twee clubleden hadden binnen mum van tijd alle plantjes op de goede plek in de grond gestopt. Andere clubleden sloten aan het einde van hun werkdag aan om de plantjes van mest en genoeg water te voorzien. Hiermee was de klus afgerond. De bewoners van Casa 24 zijn geïnstrueerd om de planten goed te onderhouden en vooral water te geven. We hebben inmiddels ook teruggekoppeld gekregen dat de jongeren razend enthousiast zijn en een heuse tuinslanginstallatie hebben gefabriceerd.

Naast dat Casa heel blij is, waren wij dat als club ook! Een mooi 'handen uit de mouwen' project.