Met salonboot varen we nieuw clubjaar in

Tekst: Pieter Struijk | 07/09/2022

Het is woensdag 7 september 2022 als het nieuwe Rotary clubjaar voor ons van start gaat. Een woensdag in plaats van de gebruikelijke dinsdag, want we hebben een heel bijzondere mogelijkheid. Petra Ruijs heeft sinds dit jaar een nieuwe rederij en wij zijn uitgenodigd op een van haar pareltjes, “Valentijn”.

Salonboot Valentijn is een exclusief varend monument gebouwd in 1913 bij scheepswerf de Amstel te Amsterdam. Nadat de boot tijdens de tweede wereldoorlog vijf jaar op de bodem van de Amstel had gelegen is de boot prachtig gerestaureerd in originele stijl met behoud van de oorspronkelijke details. Onze kapitein is Arno en onze gastdame Jasmijn.

1 / 10

Om 18:30 gingen we aan boord en kregen direct een mooi glas champagne. Arno vertelde over de mooie vaart die we gaan doen en met trots over zijn “oude schip” (de Rederij was vroeger van hem en zijn man). De Salonboot is speciaal ontworpen voor de Amsterdamse grachten waardoor deze boot onder alle Amsterdamse bruggen kan varen. Dus via alle grachten van Amsterdam hebben we een rondvaart gemaakt, met soms een onderbreking van een leuk verhaal, dan wel een stop om een lekker gerecht op te halen bij een top restaurant.

Deze feestelijk opening was het eerste officiële optreden van onze nieuwe voorzitter, Karin. Zij mocht ook haar eerste installatie doen, oud Rotary lid Ruud van der Kruijf. En dat ging haar natuurlijk goed af. Inclusief het opspelden van het Rotary speldje, waarvan enkelen dachten dat die vergeten waren mee te nemen. Ook de 4-way test, en 'dit is Rotary' werden uitgebreid belicht, waarbij opviel dat Marco Bijl de 4-way test zelfs altijd bij zich draagt, of ligt dat aan de schrijver. 😊

Na de installatie was het officiële gedeelte afgelopen en kregen we onze eerste gang, een schitterend voorgerecht. De grachten van Amsterdam zijn gegraven voor een heel praktisch doel. 'Amsterdam die mooie stad, die is gebouwd op palen.' En juist die palen moesten via het water getransporteerd worden, daar ze te zwaar waren voor paard en wagen over de slechte wegen van Holland.

Ondertussen zagen we mooi Amsterdam in het donker en zat de stemming er goed in. Hoofdgerecht en dessert opgehaald en weer genoten van deze versnaperingen. Om 22.00 uur meerden we af aan de Prins Hendrikkade en  moesten we al weer afscheid nemen van elkaar en deze unieke ervaring. Dank voor de organisatie en dank aan Petra.