Kermis-exploitanten doneren aan kerstactie

Foto Frits Boddeman | 13/10/2021

Afgelopen september kreeg de gemeente Purmerend het verzoek van de gemeente Edam-Volendam of de kermisexploitanten gebruik mochten maken van het evenemententerrein in Purmerend. Burgemeester Bijl van Purmerend heeft als goede buurgemeente daarvoor kosteloos toestemming verleend. De exploitanten waren hier zo blij mee dat ze spontaan aangaven een goed doel te willen sponsoren.

De gemeente Volendam wilde hun kermis in september graag organiseren, maar moest daarvoor uitwijken naar het Marinapark vanwege de geldende coronamaatregelen. Tijdens de kermis staan daar normaal gesproken de woonwagens van de exploitanten. Daarom ging men op zoek naar een andere locatie, die werd gevonden op het evenemententerrein van Purmerend.

Als goede doel kozen de exploitanten de kerstpakkettenactie van de gezamenlijke Rotaryclubs in de regio Waterland. Op de openingsdag van de Nazomerkermis in Purmerend werd een cheque met een bedrag van €2.750,- overhandigd aan de vertegenwoordigers van de Rotaryclubs door Buro de Kermisgids en de exploitanten. Met het ontvangen bedrag kunnen weer vele gezinnen blij worden gemaakt met een kerstpakket.

De gezamenlijke Rotaryclubs in de regio Waterland delen jaarlijks zo’n 500 kerstpakketten uit aan mensen die om welke reden dan ook een moeilijk jaar hebben gehad en een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Mensen die bijvoorbeeld in financiële problemen zijn geraakt, ernstig ziek zijn, eenzaam zijn of een dierbare hebben verloren. Voor deze groep mensen stellen de Rotaryclubs een kerstpakket met levensmiddelen samen om zo het kerstgevoel een beetje over te brengen. De leden van de clubs pakken de pakketten zelf in en bezorgen ze vlak voor kerst bij de ontvangers. De adressen worden aangeleverd door maatschappelijke hulporganisaties.