Muziek op maat

Koptelefoons voor de Reehorst

Rotary Reeuwijk levert Muziek op Maat in de Reehorst

Jaarlijks houdt Rotary Reeuwijk een aantal fundraisings acties waarvan de opbrengsten bestemd zijn voor goede doelen.

Dit jaar is gekozen voor het thema ‘oudere ouderen’ omdat die groep heel kwetsbaar is.

Tijdens een bezoek aan de Reehorst bleek dat muziek voor ouderen met dementie erg belangrijk is en daaruit is het initiatief geboren om 30 koptelefoons te schenken. Hierop kan muziek worden gezet die aansluit bij de persoonlijke smaak van de gebruiker.

Een belangrijk onderdeel van de hersenen waar muziek wordt ervaren, is de frontale lob.
Bij alle vormen van dementie is deze frontale lob aangedaan en het bijzondere is dat bij het zelf zingen, muziek maken of luisteren naar muziek door mensen met dementie, er weer activiteit ontstaat in dit deel van de hersenen.
Ook in de Reehorst bleek dat muziek een rustgevende werking heeft op het welbevinden van deze categorie bewoners. En wat is nu belangrijker dan rust te vinden in een veranderende wereld, waarop je geen invloed meer hebt?
Tot nu toe kon er ook al door de bewoners naar muziek worden geluisterd, maar dat was gezamenlijk.
Het grote voordeel van de eigen koptelefoon is, dat een bewoner in de gezamenlijke woon- of eigen kamer kan genieten van zijn of haar favoriete muziek, zonder daarbij anderen te storen. Muziek op maat dus.

Vorige week werd de eerste telefoon overhandigd aan één van de bewoonsters door Rotary-voorzitter Peter Blanken en bestuurslid Jacques van der Linden.

De welzijnscoach van De Reehorst, Elise Wijland is bijzonder blij met het initiatief. Zij onderkent vanuit haar ervaringen het positieve effect van muziek op de dementerende ouderen en verwacht dat de koptelefoons daaraan zeker zullen bijdragen. In overleg met de familie wordt de meest gewenst muziek op de SD-kaarten van de koptelefoons gezet.