Jeugdprogramma's Rotary

Rotary Reuver-Meerlebroek heeft een actieve jeugdcommissie.

Naast de kleinschalige projecten in de directe omgeving, wordt ook deelgenomen aan projecten van Rotary International en Rotary Nederland. Zo faciliteert Rotary RRM de deelneming van jongeren met een handicap aan het jaarlijkse evenement Handicamp.

Handicamp

Hierbij wordt de jongere in staat gesteld een avontuurlijke vakantie mee te maken, waarbij rekening gehouden wordt met zijn of haar lichamelijke grenzen. Jongens en meisjes met een lichamelijke handicap, in de leeftijd tussen 14 en 19 jaar en afkomstig uit alle regio’s binnen het Rotarydistrict, trekken 5 dagen samen met elkaar op en nemen deel aan een zeer gevarieerd en uitdagend activiteiten programma met onder meer touwparcours, bossurvival, duiken en paardrijden. Tevens behoren een stadsbezoek, het kampvuur tot de vaste activiteiten……..

Dit onder begeleiding van professionele en zeer enthousiaste vrijwilligers.

Naast dit nationale project wordt binnen RRM zeer graag en fanatiek gebruik gemaakt van twee van de door Rotary International georganiseerde internationale projecten, namelijk

Rotary Short Exchange Family to family:

Dit is een uitwisseling met een leeftijdgenoot in het buitenland voor de duur van circa 2 maal 3 weken in juli/augustus bij uitwisseling met het noordelijk halfrond. Bij uitwisseling met het zuidelijk halfrond gaat het om 4-5 weken daar in juli/augustus en 4-5 weken hier in december/januari. Maar het is ook FAMILY TO FAMILY, wat betekent dat de jongere een gezin in het buitenland bezoekt en dat een kind van dat gezin de jonger in Nederland bezoekt.

Alle jongeren in de leeftijd van 15 t/m 19 jaar, die open staan voor anderen, van hen willen leren, met hen ervaringen willen uitwisselen, die uit hun eigen vertrouwde omgeving willen stappen en die anderen zonder vooroordelen willen ontmoeten, zijn geschikt om aan dit programma deel te nemen.

Voor een uitwisseling is het belangrijk dat het land of de regio (bij heel grote landen) veilig en goed georganiseerd is. Hiervoor hanteren we binnen Rotary International strikte procedures. Elk ontvangend land, elke regio staat onder goed toezicht en met onze jarenlange ervaring weten wij waar we fijne succesvolle uitwisselingen tot stand kunnen brengen.

Summercamps:

Heel veel Europese landen organiseren in de periode van juni t/m september Zomer Tours en speciale kampen, zoals zeil-, ski- en sportkampen. De laatste jaren worden er ook Zomerkampen in Canada, V.S. en Taiwan georganiseerd. Er worden groepen van 10 à 20 deelnemers gevormd met een zo groot mogelijke spreiding van nationaliteiten. Deze groepen zijn te gast bij Rotaryclubs die een informatief, toeristisch of sportief programma organiseren. Meestal verblijft men in (Rotary)gezinnen of hostels waarbij Rotarians de leiding hebben. De leeftijd van de deelnemers varieert van 15 - 21 jaar. Deelname is mogelijk voor jongeren van Rotarians en van niet-Rotarians.

Voor de oudere jeugd bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan de Ryla.

Ryla(Rotary Youth Leadership Awards):

Ontwikkeling van leiderschapscapaciteiten van jonge mensen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar staat centraal in het Rotary Youth Leadership Award-programma (RYLA) dat meestal op districtsniveau wordt georganiseerd. De Ryla is bedoeld voor enthousiaste jongeren van 18 tot en met 26 jaar die al minimaal één jaar een opleiding volgen of aan het begin van hun carrière staan.

Dit kunnen kinderen van Rotarians of niet Rotarians zijn, Rotaracters, autochtone of allochtone jongeren, veelbelovende jongeren, etc.

Kortom alle jongeren die duidelijk wat in hun mars hebben, interesse in (aspecten van) management vertonen en niet bang zijn om met zichzelf geconfronteerd te worden, zijn welkom.

Aan de hand van een door Rotary opgezet managementspel proberen rotarians bijvoorbeeld de managementkwaliteiten van deze jonge mensen verder te ontwikkelen
De wisselwerking tussen ervaring en jeugdig enthousiasme levert inspirerende weekeinden op. Veel deelnemers zijn afloop zeer enthousiast

Voor meer informatie kun je naar de volgende website gaan https://www.rotary.nl/yep/