Bedrukte Klamboes tegen Malaria

Bedrukte klamboes voor Oeganda

Het stond in een krantje van rotary:

Voor 6 euro slaapt een Oegandees kind onder een eigen bedrukte klamboe en is daarmee 3 jaar beschermd tegen malaria.

Hoe het werkt?

Rotarians gaan in Oeganda langs scholen om te vragen wat kinderen voor plaatje op hun klamboe zouden willen hebben. Voor de een is dit een plaatje van een vlinder, voor de ander een logo van een favoriete voetbalclub. Deze plaatjes worden op de klamboe gedrukt door een inheems bedrijf, waarna de klamboes naar de betreffende scholen worden gebracht en uitgedeeld. Door de plaatjes zijn de klamboes niet langer te gebruiken als bruidskleding of andere, minder gewenste bestemming. Dit maakt dat een afgegeven klamboe ook daadwerkelijk bij het betreffende kind blijft om onder te slapen, zodat de schadelijke mug 's nachts geen kansen krijgt. Nog steeds treft malaria elk jaar 216 miljoen mensen en vallen er 435000 dodelijke slachtoffers. Ook in het noorden van Oeganda is deze mug heel actief. Als we door een donatie van 6 euro per kind deze getallen kunnen verlagen, dan is dit grote winst.

Rotary Reuver Meerlebroek ondersteunde dit initiatief van harte.