Stichting Europa Kinderhulp

Europa Kinderhulp is een ongesubsidieerde stichting die al 60 jaar kinderen uit diverse Europese landen laat genieten van een onbezorgde vakantie. In die 60 jaar hebben zo’n 100.000 kinderen van een zorgeloze vakantie kunnen genieten bij Nederlands vakantiegezinnen. Circa 170 vrijwilligers zetten zich in om (nieuwe) vakantiegezinnen te werven, te screenen, te begeleiden en de kinderen te begeleiden op hun reizen afkomstig uit de verschillende  Europese landen. Ook tijdens het  verblijf van de kinderen bij de Nederlandse gastgezinnen. Het streven is om kinderen meerdere jaren bij hetzelfde gezin terug te laten komen (als het aan beide zijden klikt) zodat er een band ontstaat. Uit ervaring is gebleken dat die band vaker voor het leven is.

2021 is een speciaal jaar omdat Europa Kinderhulp sinds 1961 bestaat. Dit jaar vieren wij dus het 60 jarig bestaan van onze stichting. Hieraan wordt gepaste aandacht besteed voor zover de actuele omstandigheden dat toelaten.

Jammer genoeg en voor het eerst in het 60–jarig bestaan konden de kinderen in 2020 niet komen vanwege de coronapandemie. Dat heeft er flink in gehakt bij de kinderen die daar een heel jaar naar uitkijken, bij de vakantie ouders die ‘hun’ vakantiekind vaak als een eigen kind beschouwen als bij de vrijwilligers van Europa Kinderhulp.

Als ‘verzachtend’ alternatief hebben zij een actie opgezet ‘From Holland with Love’ en 2000 kinderen verrast met een doos vol lekkers, nuttigs en spelletjes en spulletjes uit Nederland. Ook hun huisgenootjes hebben zo’n verrassingsdoos gekregen. De kinderen waren super verrast en blij ze te ontvangen. De reacties waren hartverwarmend en ontroerend.

Doel en Structuur.

Europa Kinderhulp ziet het als haar taak om bijstand te verlenen aan kinderen die in of onder moeilijke omstandigheden leven, ongeacht nationaliteit, ras en levensbeschouwing.

Europa Kinderhulp streeft ernaar om zoveel mogelijk vakantiegezinnen te vinden voor de kinderen die zo hard behoefte hebben aan een zorgeloze vakantie. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen gelukkiger zijn wanneer ze op vakantie gaan. Voor veel kinderen is dit geluk er echter niet. En daarom hebben wij die vakantiegezinnen zo nodig. Om dit alles te kunnen realiseren zijn zowel financiële middelen nodig en ambassadeurs die meehelpen dit doel elk jaar opnieuw weer te realiseren.

Voor meer informatie zie www.europakinderhulp.nl of FB/Europakinderhulp