Tour de Soes informatie

Vijfhonderd soesjes!

Wat ooit begon als fietsclub voor stoere dames mondde uit in een jaarlijks terugkerend evenement. Fietsen door de omgeving voor het goede doel, Tour de Soes, dat al 20 jaar wordt georganiseerd door Rotary club Harenkarspel. Sinds 2017 ook in samenwerking met Rotary Den Helder/Julianadorp en Rotary Anna Paulowna. Vanaf 2018 doet Rotary Schagen ook mee.

In beweging

Tour de Soes is een gezellige fietsdag voor jong en oud met aan het eind van de rit een substantieel geldbedrag voor lokale goede doelen, met als vast thema ‘Kinderen in beweging’. ‘De opbrengst van Rotary Schagen gaat naar verschillende jeugdorganisaties in de omgeving waaronder KIVAS, de organisatie die elk jaar voor honderden kinderen uit Schagen het Huttendorp organiseert. Een mooie combinatie van zelf bewegen om kinderen in beweging te krijgen,’ aldus Han Fenijn, mede organisator van Rotary Schagen. ‘Goed voorbeeld doet volgen, maar er is natuurlijk ook gewoon geld nodig. Blij zijn we dan ook met de sponsors in 2018 als Bike Totaal Boersen en Ton van Kuyk Volvo.’

Fietsen over de landingsbaan

Alle fietsen zijn toegestaan, ook e-bikes zijn van harte welkom. Er is voor iedereen een geschikte route (120 km, 60 km, 30 km of 15 km). Uniek bij deze tocht is de mogelijkheid om bij 60 kilometer route een stuk over de landingsbaan van vliegveld De Kooij te fietsen. De start van Tour de Soes Schagen is vanaf 9.00 uur voor de 120 km in de Oranjelaan, vanaf het Regius College. Vanaf 10.00 uur start de 60 km; de 30 en 15 km starten vanaf 11.00 uur. Deelname kost €7,50 per persoon (kinderen €2,50).

Het einde

Het Regius college maakt een belangrijk deel uit van deze dag. Ook leerlingen komen in beweging. Zij regelen, als onderdeel van hun maatschappelijke stage, de koffie, thee en allerhande versnaperingen. Om de dag compleet te maken treedt het feestorkest ‘De vrolijke noot’ op.

Soesje?

De stoere dames van weleer zochten naar een passende naam voor hun fietsclub. Een mannelijke fietsclub stond bekend als de Slagroomploeg, omdat ze onderweg altijd lekker aan de koffie met appeltaart met slagroom zaten. Echte dames eten soesjes! Vandaar dat sinds jaar en dag elke Tour de Soes eindigt met een verdiende soes. Ook in Schagen worden, de verwachte, 500 deelnemers getrakteerd op een soesje.

Meedoen?

De eerste zondag van de maand juli vanaf 08.30 uur inschrijven. De 120 km start tussen 9.00 – 10.00 uur; de 60 km start tussen 10.00 - 11.00 uur en de 30 en 15 km starten tussen 11.00 – 12.00 uur. Startpunt: Oranjelaan 2 Schagen (Regius College).

Voorinschrijven kan via de website: www.tourdesoes.nl (startplaats Schagen)

Voor vragen en verdere informatie graag mailen naar: tourdesoes.schagen@gmail.com