persbericht-beroepenvoorlichting-2019.docx

PERSBERICHT

BEROEPEN VOORLICHTINGSAVOND 28 november 2019

In het hele circuit van voorlichtingen over vervolgstudie en beroep is er één gebeurtenis in Schiedam, die een leerling absoluut niet mag missen: de traditionele beroepenvoorlichting die drie scholen uit Schiedam (Lyceum Schravenlant, Spieringshoek en het Stedelijk Gymnasium) jaarlijks in samenwerking met de Schiedamse Rotaryclubs organiseren.

Tijdens open dagen, voorlichtingsbijeenkomsten, in talloze brochures, internetsites, enz. worden leerlingen uitgebreid geïnformeerd over de gang van zaken op hogescholen en universiteiten. Desondanks hebben veel leerlingen nog steeds vragen zoals: Hoe is het om in een beroep werkzaam te zijn? Wat doe je eigenlijk als econoom bij een bedrijf, of als jurist bij de overheid? Hoe ziet de dag van een stedenbouwkundige er uit? Welke eigenschappen zijn belangrijk voor een piloot, hoeveel verdien je als psycholoog?

Dit schooljaar waren de Rotaryclubs en de deelnemende middelbare scholen van Schiedam, te gast bij Lyceum Schravenlant. Een drukte van belang!

foto (1) kopie (2)

logo_lyceum_schravenlant

.

Ruim 40 voorlichters uit de gelederen van de Rotaryclubs Schiedam, aangevuld met een aantal externe voorlichters, hebben gedurende deze avond aan bijna 300 leerlingen uit klas 4, klas 5 en klas 6 van de drie VO scholen uit Schiedam, voorlichtingen gegeven over hun persoonlijke ervaringen, de gevolgde opleidingen en het keuzetraject wat ze hebben gevolgd.

Ieder lokaal was op deze avond in gebruik om onderdak te bieden aan voorlichters en belangstellende leerlingen.

Dankzij de geweldige inzet van de roostermaker, de conciërges, IT medewerkers en natuurlijk de onmisbare Crew, is deze voorlichtingsavond een groot succes geworden!

Als bedankje voor ieders inzet is dit jaar gekozen voor een doosje koekjes van Stichting De Buurtvrouw (www.buurt-vrouw.nl), een geschenk recht uit het hart.

cid:5EDDA35D-BC15-41FD-B68B-03EDCB6B898B

Over Rotary

Rotary in Nederland is verdeeld in 7 districten die elk worden geleid door een gouverneur. Rotary in Nederland telt circa 500 clubs met in totaal ruim 19.000 leden.

Aan het hoofd van elk district staat een gouverneur. Hij of zij wordt benoemd door de Internationale Conventie op voordracht van het district. De gouverneur is gedelegeerd bestuurslid van de President Rotary International voor het district. Een Rotaryclub is een plaats waar je in alle openheid kunt praten over mogelijkheden en ontwikkelingen die spelen in beroep of het privéleven, waar je van anderen kunt leren.

Rotarians komen wekelijks enkele uren bijeen op een vaste dag, locatie en tijdstip tijdens een lunch, diner of drankje (afhankelijk van de club). Enkele vaste onderdelen zijn het beroepspraatje (vakvoordracht), levensbericht (persoonlijk verhaal dat volgens afspraak binnen de club blijft) en het bespreken van lopende of toekomstige serviceprojecten. Leden hebben in principe de verplichting om zoveel mogelijk bij de bijeenkomsten aanwezig te zijn (‘Attendance’). Rotary is vrijwillig, maar niet vrijblijvend.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie

Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Chris Coppens, Rotary Club Schiedam de Veste

Telefoon: +31 6 20 05 20 06