Beweegdag voor jonge mantelzorgers steenwijkerland 2020.

PERSBERICHT

Steenwijk, 29 november 2020

Rotary Steenwijk organiseert dag in het Wilde Westen voor jonge mantelzorgers Steenwijkerland

Afgelopen zaterdag, 28 november, gingen acht groepen jonge mantelzorgers uit Steenwijkerland met elkaar de strijd aan tijdens een meerkamp in westernstijl. Deze middag werd ze aangeboden door Rotary Steenwijk, die nu al vier jaar op rij de opbrengst van de wijnactie ten goede laat komen aan de jonge mantelzorgers. In de tot het Wilde Westen omgetoverde Pasman Manege konden de jongeren zich drie uur lang helemaal uitleven tijdens het sumo worstelen, boogschieten, paintballen en rodeorijden. Natuurlijk in een coronaproof omgeving, waardoor er dit keer geen ouders aanwezig waren.

Steenwijkerland heeft een groep van circa 120 jongeren in de leeftijd van 5 tot 18 jaar die dagelijks de zorg voor een ziek gezinslid op zich nemen. Door gebrek aan tijd en soms ook aan geld krijgen deze kinderen, in tegenstelling tot leeftijdsgenoten, niet de gelegenheid om leuke dingen te doen. Vier jaar geleden besloot Rotary Steenwijk deze groep te verwennen met bioscoopkaartjes. Het jaar erop met kaartjes voor de ijsbaan. In 2019 werd het klimbos in Paasloo bezocht.

“Toen wij begin dit jaar meldden dat de opbrengst van onze jaarlijkse wijnactie wederom aan de jonge mantelzorgers was toegewezen, gaven onze contactpersonen bij Sociaal Werk De Kop aan dat zij dit keer graag een ‘beweegdag’ wilden voor de jonge mantelzorgers”, aldus Cindy van der Helm namens Rotary Steenwijk. “Samen met mede rotarian Harold Timmerman heb ik een plan gemaakt hoe we die wens in vervulling konden laten gaan. En toen kwam corona. Noodgedwongen hebben we onze plannen moeten uitstellen. Gelukkig wist de partij die voor ons de dag heeft georganiseerd, de Monkey Fun Run, een coronaproof programma in elkaar te draaien waar de gemeente toestemming voor heeft gegeven. Omdat we natuurlijk ons aan de richtlijnen van de RIVM moesten houden kon er vanuit Rotary Steenwijk en Sociaal Werk de Kop maar een handjevol volwassenen bij aanwezig zijn en er konden helaas ook geen ouders toekijken. Maar dat mocht de pret niet drukken! Wat hebben die kinderen genoten! Na de afsluitende opdracht, zo lang mogelijk op de rodeo stier blijven zitten, vond er nog een hilarische touwtrekwedstrijd tussen de jongens en de meisjes plaats. Oververhit stonden de kinderen ten slotte buiten rond het vuur marshmallows te roosteren. Zo leuk om te zien hoe uitgelaten die kids waren toen ze weer huiswaarts gingen.”

Niet alleen de kinderen waren enthousiast. Paula Bierma van Sociaal Werk De Kop ontving ook van ouders mooie reacties. Zo gaf een van hen aan dankbaar te zijn voor de activiteiten die Paula en haar collega’s organiseren. “Deze activiteiten zorgen voor verbinding. Zo kunnen we namelijk ook wat omzien naar elkaars kinderen”, aldus een van de moeders.

Paula Bierma: “Vanuit Sociaal Werk De Kop zijn we heel erg blij met de betrokkenheid van de Rotary Steenwijk voor ons werk in de gemeente Steenwijkerland. En dan nu al voor het vierde jaar op rij zo'n supercool uitje voor onze jonge mantelzorgers sponsoren en organiseren, dat vinden we fantastisch! Het draagt immers ook bij aan meer oog voor jonge mantelzorgers, dus dank daarvoor. Er zijn echter meer jonge mantelzorgers in Steenwijkerland dan degenen die wij kennen. Dankzij de publiciteit rond dit soort activiteiten komen we soms in contact met jonge mantelzorgers die nog niet in ons systeem staan. Daar zijn wij natuurlijk heel blij mee. Hoe meer jonge mantelzorgers van ons bestaan weten, des te beter.”

André Kasel werd door Rotary Steenwijk benaderd, omdat hij veel ervaring heeft met het organiseren van evenementen voor kinderen die gerelateerd zijn aan ‘sport en bewegen’. Hij ontwikkelde met zijn team van de Monkey Fun Run een stoer programma om de kinderen eens goed in beweging te laten komen. “Bij veel Steenwijker kids is de Monkey Fun Run al goed bekend. Natuurlijk met name door onze obstakel runs zoals de Vestingstad run en de Kids run. Toen we gevraagd werden om voor de jonge mantelzorgers iets te organiseren laat in november waren we blij verrast. Natuurlijk wilden we ook voor deze bijzondere doelgroep iets leuks organiseren. En dat werd een Wild West middag in de Pasman manege. Met veel enthousiasme werd er geworsteld, met pijlen en paintball geschoten en bleven ze zo lang als mogelijk op de bokkende rodeo stier zitten! We hebben er van genoten. Lachende kindergezichten: ons doel 🎯 en kenmerk!”

Rotary is een serviceorganisatie. Een van de doelen is het dienen van de lokale gemeenschap – zowel persoonlijk als door de club – en als het enigszins kan in samenwerking met bestaande organisaties. De opbrengst van de jaarlijkse wijnactie, die in samenwerking met Wijnhuis Eleveld tot stand is gekomen, komt ieder jaar dan ook ten goede aan een lokaal doel.