Hollands Venetiëtocht 2021

Steenwijk, 22 augustus 2021

Hollands Venetiëtocht op de fiets

Op zondag 22 augustus werd voor de 19e keer de Hollands Venetiëtocht georganiseerd. Ruim 400 deelnemers genoten van de prachtige fietsroutes door de Kop van Overijssel. De fietstocht heeft ongeveer € 5.700 opgebracht verdeeld over de goede doelen Vier het Leven, Present Steenwijkerland en Samen op de Duofiets.

Voorafgaand aan de fietstocht waren er sponsorontbijten met gastspreekster Hanne Tersmette. Hanne was wielrenster op topniveau, boswachter en werkt momenteel voor de Vogelbescherming. Zij inspireerde de deelnemers door te laten zien welke vogels en dieren voorkomen in de Weerribben Wieden en de deelnemers tegen kunnen komen onderweg. De restanten van de ontbijten zijn geschonken aan de Voedselbank Steenwijkerland.

De organisatie van de Hollands Venetiëtocht, bestaande uit vertegenwoordiging van RTV Steenwijk, Rotary Steenwijk & Steenwijk Regio en Van Stenwic makelaardij, had mooie routes van 35, 50, 80 en 125 kilometer uitgezet. De deelnemers waren met name enthousiast over de nieuwe routes van 35 en 50 kilometer over de door de gemeente Steenwijkerland gerenoveerde fietspaden. Onderweg kon er gestempeld en voor versnaperingen gestopt worden bij grand café Prins Mauritshuis in Blokzijl, café-restaurant de Otterskooi in Dwarsgracht, recreatie- en rondvaartbedrijf Jongschaap in Kalenberg, Elan Notarissen in Zwartsluis, en camping de Wilgenhof in de Wetering. In tegenstelling tot de weersvoorspellingen zaterdag was het zondagmorgen vanaf 9.00 uur droog en hadden de deelnemers de rest van de ochtend geen last van de regen.

De deelnemers konden zelf bepalen naar welke van de drie goede doelen hun bijdrage ging. Samen met bijdragen van diverse sponsoren leverde dit mooie opbrengsten op: € 1.810 voor Vier het Leven, € 1.900 voor Present Steenwijkerland en € 1.970 voor Samen op de Duofiets.

Volgend jaar vindt de 20e editie plaats op zondag 21 augustus.

@foto Sonny Lie