Hollands Venetiëtocht 2022

20ste editie Holland Venetië Fietstocht op zondag 21 augustus!!!

Zondag 21 augustus vindt de 20ste editie van de Holland Venetië Fietstocht plaats. De organisatie van deze Fietstocht is in handen van RTV Steenwijk en de beide Rotary Clubs uit Steenwijk.

De startlocatie voor de 20ste editie van de Holland Venetië Fietstocht is in Theater De Meenthe (vanuit de oude sporthal), Stationsplein 1 te Steenwijk. Hiervoor is gekozen om te kunnen voldoen aan de vraag van de deelnemers om zich na afloop te kunnen douchen en om te kleden. Daarnaast ligt deze startlocatie tegenover het NS treinstation en is er voldoende parkeergelegenheid voor de deelnemers die met de auto naar Steenwijk komen. Op de startlocatie bij De Meenthe zijn tevens voldoende oplaadpunten aanwezig voor de elektrische fietsen.

Voor de meer sportieve fietsers zijn er (vernieuwde) routes van 80 en 125 kilometer (start vanaf 8.00 uur tot 10.30 uur), waarbij onder meer langs Giethoorn, Blokzijl, Vollenhove, Zwartsluis, Kuinre en Ossenzijl wordt gefietst. Kortom de hele Kop van Overijssel (het Nationaal Park Weerribben-Wieden) wordt verkend door de deelnemers. Ruim 98% van de route is geasfalteerd. De deelnemers worden onderweg voorzien van een hapje en een drankje om de energievoorraad op peil te houden.

Alle routes worden door middel van pijlen aangegeven, maar kunnen ook via de website van RTV Steenwijk worden gedownload.

De routes voor de 35 en 50 kilometer (start vanaf 10.00 uur tot 13.00 uur) zijn eveneens vernieuwd en leiden de recreatieve fietsers onder meer langs Giethoorn en Kalenberg over de door de Gemeente Steenwijkerland vernieuwde fietspaden. De deelnemende fietsers worden net als in de afgelopen jaren voorzien van diverse versnaperingen. Daarnaast zijn er onderweg voldoende horeca gelegenheden om even te stoppen en uit te rusten en te genieten van de prachtige omgeving.

Na het volbrengen van de Holland Venetië Fietstocht ontvangen de deelnemers naast een aandenken een bon voor een traktatie, welke op het horecaplein in De Meenthe kan worden genuttigd.

Fietsen voor één van de drie goede doelen:

Deelname aan de Holland Venetië Fietstocht kost EUR 10 per persoon. Voor het deelname bedrag ontvangen de fietsers een muntje van eveneens EUR 10 van de organisatie, waarmee de deelnemers één van de drie geselecteerde goede doelen kunnen steunen door het muntje in de piekenpijp van het door hen gekozen goede doel te stoppen. De drie door de Rotary Clubs gekozen goede doelen zijn dit jaar:

• Stichting Vrienden van de DUO fiets, Fietsen met ouderen op elektrische tandem fiets
  • Stichting Present, Vrijwilligersbureau dat vrijwilligers koppelt aan hulpbehoevenden
  • Stichting STAPS, Stichting Aangepast Paardrijden Steenwijk verzorgt paardrijlessen voor gehandicapten.

De drie organisaties zijn met een eigen stand aanwezig in De Meenthe.

De kosten voor het organiseren van het evenement komen uit de sponsoring van een dertigtal bedrijven uit Steenwijkerland. Voor de sponsoren wordt een ontbijt georganiseerd met als spreker dit jaar Gio Lippens, commentator bij de NOS bij alle wielerevenementen vanaf de motor. Bedrijven kunnen zich als sponsor van een ontbijttafel voor 10 deelnemers nog aanmelden bij Hendrik Jan Gorter (hj@gorterp4.nl)

Deelnemers kunnen nu reeds inschrijven via de volgende link: https://www.fietssport.nl/inschrijven/52344

Het is echter ook mogelijk om op de dag zelf, zondag 21 augustus, in te schrijven op de startlocatie De Meenthe te Steenwijk.

Tot slot hoopt de organisatie op mooi fietsweer en een groot aantal deelnemende fietsers bij deze jubileum editie op zondag 21 augustus.

Hendrik Jan Gorter, 27 juli 2022