Gouden Knopentocht 2018

GOUDEN KNOPENTOCHT 2018

Deelnemers aan Gouden Knopentocht op Hemelvaartsdag moesten zich in de geschiedenis van de Maatschappij van Weldadigheid verdiepen. Want dit jaar ging de autopuzzelrit door de Koloniën.

‘De Maatschappij van Weldadigheid bestaat 200 jaar en dat leek ons een mooie aanleiding om de tocht door dit gebied te laten gaan’, zegt Henk Albers, die samen met Bert Vis, Arjan Stroeve en Ernst Jan de Boer de organisatie onder de vlag van Rotary Steenwijk op zich heeft genomen.

Voor de wat ouderen onder ons is het een bekend fenomeen: de Gouden Knopentocht: een autopuzzelrit die in de jaren ‘50 en ‘60 op Hemelvaartsdag werd gehouden in Steenwijk en omgeving. Iedere Steenwijker die die tijd bewust heeft meegemaakt kent de autopuzzelrit. De eerste Gouden Knopentocht werd in 1953 gehouden en de 15e (tevens laatste) tocht werd in 1968 gehouden.

NIEUW LEVEN

Deze tocht werd vorig jaar weer nieuw leven ingeblazen. Ook dit jaar was de start van de 73 km lange tocht vanaf Villa Rams Woerthe. De tocht telt 73 kilometers. Er waren drie stops op bijzondere locaties waar de equipes vragen kregen over de koloniën. Auto’s die deelnamen waren ouder dan 35 jaar of een cabrio, of hadden een vermogen van meer dan 250 pk.

De opbrengst van de autopuzzelrit is naar de Groen Wensboot gegaan.

Mei 2018