Drakenboot Festival Utrecht 2015

Het Drakenboot Festival

Spektakel, water, boten met mensen in vrolijke kleuren, teamspirit, competitie, buitenlucht, straattheater en muziek: een greep uit de elementen die het Drakenbootfestival zo aantrekkelijk maken voor deelnemers én toeschouwers.

Volgens de eeuwen oude Chinese traditie strijden ruim 100 teams in echte drakenboten om de titels. Aangevoerd door het luide tromgeroffel en de aanmoedigingen van het publiek vanaf de oevers, peddelen de teams zich naar de finish. Een groot spektakel! Het parcours van de race is overzichtelijk kort (plm. 250 meter), de beproeving van anderhalve minuut per race zwaar en lang genoeg om de competitie volop te beleven, kansen op winst te krijgen en weer kwijt te raken…

Naast de spannende drakenbootrace is er nog veel meer te beleven. Een dagje uit voor de hele familie!

Drakenbootfestival Leidsche Rijn voor Rotary Utrecht Fletiomare nog steeds zeer belangrijk!

Dit jaar zal het Drakenbootfestival Leidsche Rijn voor de 6de keer op rij plaatsvinden. Initiatiefnemer Rotary Utrecht Fletiomare organiseert het festival vol overgave en ziet grote meerwaarde voor de omliggende wijken en dorpen. Het festival wordt gekenmerkt door een keur van teams uit het bedrijfsleven, verenigingen, buurten en vriendenclubs uit de regio Utrecht. Deze teams gaan de strijd aan op het water van de Haarrijnsplas. Voor menig team is het niet de eerste keer dat ze meedoen, en heeft het festival een vaste plek gekregen in de zomeragenda. Met de peddel als wapen strijden ze ritmisch naar de snelste tijd, om daarna weer heerlijk bij te komen op het strand. Daar krijg je toch meteen zin in?

Het festival is van jong tot oud en er zijn vele andere activiteiten aanwezig op het terrein. Zo is er een speciaal kinderdorp. Hier kunnen kinderen bijvoorbeeld worden geschminkt of kunnen zij knutselen. Dit jaar zullen er diverse mobiele culturele acts door het publiek trekken in jong en oud vermaak. Verwacht dus theaterspektakel!

Haarrijnse plas

Het festival vindt plaats op de Haarrijnsplas in Leidsche Rijn, Utrecht. Wat normaal een plek is om in de zomer lekker te zonnen of waar in het verleden nog zand gewonnen werd voor de aanleg van snelwegen rondom Leidsche Rijn, toveren wij het terrein om tot een waar familiespektakel! Het festival begint om 11.00 uur en eindigt om 19.00. Aangezien de locatie goed te bereiken is met het openbaar vervoer en fiets adviseert de organisatie zoveel mogelijk het gebruik van de auto te vermijden om grote opstoppingen te voorkomen.