Schilderijenactie Leger des Heils 2020

Schilderijenactie LDH

Schilderijenactie Leger Des Heils

LDH -RCUW schilderijenactie geslaagd.

Waarde Rotarian en sympathisanten,

Op dinsdag 1 september hebben we bij het Leger des Heils (LDH) aan de Nieuwegracht 92 de door onze Rotaryclub verzamelde schilderijen gebracht en meteen ook opgehangen. Rotaryclub Utrecht West heeft hiermee een bijdrage geleverd aan de leefbaarheid en waardigheid van dak- en thuislozen in onze stad.

De in totaal 55 werken zijn allemaal opgehangen in de 15 cliëntenkamers op de eerste verdieping van het grote gebouw. Het LDH heeft aan de Nieuwegracht een bijzondere opvanglocatie. Men is er een inloophuis voor dak en thuislozen en daarbij kan men dus ook een bed krijgen. In deze kamers mag men niet langer dan een half jaar verblijven. Daarna moet er een vervolgstap gezet worden.

Naar permanente bewoning, eventueel werk, opleiding of een ander hulptraject. De diverse hulpinstanties in de stad zijn ook allemaal op deze locatie aanwezig. En zo worden de mensen, de hulpbehoevenden adequaat opgevangen en geholpen. Men moet hier verder met het leven. Op deze locatie helpt men daarbij.

De kamers op de eerste verdieping zijn allemaal eenpersoonskamers en met drie teams van 2 Rotarians, hebben we in 2,5 uur tijd de schilderijen, printen, foto’s en multidisciplinaire werken opgehangen.

Rotarians Jacques, Bart, Erik, Terry, Henk en Niels waren als “ophangers” actief. Margriet Hordijk, onze LDH-contactpersoon heeft ons geholpen met de planning en leiding ter plaatse. En ook met stofzuigers, koffie en niet te vergeten het contact met de bewoners. Die waren immers “gewoon” aanwezig. Dus zodoende werkten we met, tussen en voor de cliënten van LDH. En dat alles geheel Corona-proof. Ten minste, zoveel als mogelijk .

In eerste instantie dachten we met 55 werken en 15 kamers wel enkele werken te veel te hebben. Echter het bleek al gauw, dat we zo overal kwijt konden en zo heeft men nu ook zelfs een mooi werk op de grote gang waar de LDH medewerkers kantoor houden.

Onze dank gaat uit naar jullie allemaal, voor de inzet, het verzamelen van schilderijen, de opvang, de creatieve inbreng en tijd.

We hebben ter plaatse gezien, gehoord en geleerd wat voor een verschil het maakt als er aandacht is voor mensen die diep in de problemen zitten. Namens Margriet en iedereen bij LDH brengen we hun dank en groeten dan ook graag aan jullie over.

Wil je meer weten over het Leger des Heils en hun project van laagdrempelige 24-uursopvang aan de Nieuwegracht, kijk dan op https://www.legerdesheils.nl/midden-nederland/ldo

Groet,

Commissie Community service RCUW