wandelen voor water 2018

Rotaryclub Vinkeveen- Abcoude wandelt met basischolieren!

Hoe is het om zes kilometer te lopen met zes liter water op je rug? Dat is wat 248 leerlingen uit groep 7 en 8 te Vinkeveen en Wilnis 19 maart 2018 hebben ervaren. Het is de afstand die leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden gemiddeld lopen voor drinkwater. De leerlingen haalden met de sponsorloop geld op voor de verbetering van (drink)water en sanitaire voorzieningen in Wajir (Kenia). Daarmee steunen zij het project van de Stichting Welzijn Wajir uit Wilnis.

De Wilde Ganzen draagt nog eens de helft van de opbrengst bij aan het eindresultaat.

Er werd gelopen met de kinderen van de Jozefschool, de Pijlstaart, de Schakel, de Willespoort, en het Kids College. Na korte toespraken van Burgemeester Maarten Divendal en Koen Marques, voorzitter van de Rotary Club Vinkeveen-Abcoude begon het echte werk voor de kinderen bij de Boei in Vinkeveen met een warming-up van dans docente Debbie van PK-sport. Toen de spieren warm waren, gingen de met flessen water gevulde rugzakjes om de schouders en gaf de burgemeester het startschot. De kinderen hadden er zin in en het tempo lag hoog. Onderweg werd er goed rondgekeken om op school de vragen van de NME-quiz te kunnen beantwoorden. Halverwege werd er gepauzeerd en zorgde Jumbo Vinkeveen voor de ravitaillering.

Wandelen voor Water is een evenement dat jaarlijks door de Stichting Aqua for All wordt georganiseerd. Dit jaar liepen er in Nederland ruim 20.000 leerlingen van het 7e en 8ste leerjaar mee. Voorafgaand aan de sponsorloop kregen de leerlingen les van em. hoogleraar biologie Luuc Mur, en Ad Groeneveld, oud-huisarts. In de lessen is nader ingegaan op de noodzaak van schoon drinkwater voor de gezondheid en werd verteld over de mensen en de droogte in Wajir.

De Rotaryclub wil in 2019 graag wandelen met de leerlingen van de scholen uit Abcoude en Baambrugge.