Wat ouders verder moeten weten

De kinderen worden voor deelname voorgedragen door de plaatselijke Rotaryclub. Een contactpersoon van die club zal de ouders/verzorgers bezoeken om de gang van zaken rond de deelname uitleggen en om alle noodzakelijke gegevens te verzamelen. Ook voor het beantwoorden van vragen is de contactpersoon vóór en tijdens het kamp telefonisch bereikbaar.

De kinderen worden op de vertrekdag ’s morgens van huis opgehaald door een lid van de plaatselijke Rotaryclub die ze naar Harlingen brengt. Daar worden zij overgenomen door de leiding van het kamp en gaan ze op de boot naar Vlieland. Op de aankomstdag brengt een lid van de Rotaryclub de kinderen weer thuis. Ze vertrekken  om ongeveer 13.30 uur uit Harlingen. En afhankelijk van de afstand tot hun woonplaats komen ze dan in de namiddag thuis.

Een goed kamp staat of valt met een degelijke voorbereiding. Voor de ouders/verzorgers is daarom een overzicht gemaakt van wat de kinderen wel of niet bij zich moeten of mogen hebben. Zo kunnen de kinderen goed voorbereid beginnen aan een onbezorgde vakantie op Vlieland.

Het is van groot belang dat de organisatie geïnformeerd is over medicijngebruik en andere medische zaken, zoals overgevoeligheden en diëten. Ook moeten de BSN-nummers van de kinderen bij de organisatie bekend zijn. Als kinderen medicijnen gebruiken moeten zij die in voldoende mate bij zich hebben. En ze moeten een briefje bij zich hebben waarop staat hoeveel, hoe vaak en op welke wijze ze de medicijnen moeten krijgen. Voor het geval onvoorziene medische zorg nodig is, hebben de coördinatoren van het kamp nauw contact met de huisarts op Vlieland.

Zeker de eerste nacht hebben sommigen kinderen heimwee. Door dan met ze te praten en ze over thuis te laten vertellen (hun speelgoed, hun huisdier, enz.) worden ze vaak weer rustig. Maar als ze niet in slaap kunnen komen krijgen ze van de leiding een heus heimweepilletje. Dat is niets anders dan een onschuldig vitamine C tabletje, maar de mythe eromheen doet wonderen. Niet aan de kinderen verklappen dus...

Alleen in zeer dringende gevallen kunnen ouders/verzorgers tijdens de kampperiode bellen met de coördinatoren die gedurende het kamp op het eiland verblijven. Direct telefonisch contact tussen ouders of verzorgers en de kinderen is om organisatorische redenen niet mogelijk.

Tijdens het kamp worden foto’s gemaakt die met toestemming van de ouders/verzorgers in een fotoalbum op de website van het Vlielandkamp worden geplaatst. Zo kunnen de kinderen met hun ouders/verzorgers na thuiskomst nog eens nagenieten. De foto’s zullen door de stichting nimmer voor andere (commerciële) doeleinden worden gebruikt.

Bij het Rotary Vlielandkamp staat de veiligheid van de kinderen voorop. Daartoe zijn de volgende maatregelen genomen:

• Er is conform de regels van Rotary International een gedragscode opgesteld, waarin de omgang tussen leiding onderling, tussen leiding en kinderen en tussen kinderen onderling is vastgelegd.
  • Zowel de studentenleiding als de coördinatoren moeten een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) overleggeHet vakantieverblijf wordt  gecontroleerd op een gebruiksvergunning m.b.t. tot brandveiligheidseisen.
  • Het vakantieverblijf wordt  gecontroleerd op een gebruiksvergunning m.b.t. tot brandveiligheidseisen.
  • Aan de hand van de bij de inschrijving gevraagde (medische) gegevens van de kinderen wordt vooraf door een kinderarts beoordeeld of deelname aan het kamp geen onverantwoorde risico's met zich meebrengt.
  • De kinderen moeten zijn ingeënt volgens het Rijksvaccinatieprogramma.
  • Er is al jaren een uitstekende relatie met de huisarts op Vlieland voor het geval medische zorg noodzakelijk mocht zijn.
  • De kinderen dragen een niet te verwijderen polsbandje, waarvan de kleur aangeeft of het kind wel of geen zwemdiploma heeft. Tevens is op het polsbandje het telefoonnummer van de coördinatoren vermeld, voor het geval het kind de groep kwijt zou raken.
  • De identiteit van de Rotaryleden die de kinderen ophalen in Harlingen wordt gecontroleerd.