Bezoek tweede kamer 30 januari 2020

Bezoek Tweede Kamer

Op 30 januari, onze eerste vijfde donderdag in 2020, zijn we ontvangen door Hans Geurts. Hans is tot 2018 gemeenteraadslid in Leidschendam-Voorburg voor het CDA geweest, Senior-beleidsmedewerker Public Affairs en Communicatie VTW (Vereniging van Toezichthouders in Woningcorporaties) en al 8 jaar geeft hij rondleidingen door de Tweede Kamer. Voor ons deed hij het voor de 148ste keer. Voor wie de rondleiding gemist heeft is er op de pagina van de Tweede Kamer op internet info te vinden

Plenaire Zaal

Als snel namen we plaats op de, open(!), bezoekerstribune van de plenaire zaal. We waren getuige van een vergadering over bescherming van slachtoffers van (huiselijk) geweld en eerwraak. Hans vertelde dat de vergaderingen soms doorgaan tot ’s avonds laat en dat de Kamervoorzitter er steeds bij moet zijn. Daarom wordt de Kamervoorzitter bijgestaan door twee anderen, die haar vervangen als er veel vergaderingen zijn en als zij bijvoorbeeld representatieve taken heeft. Wat opviel waren de notulisten die al na enkele minuten vervangen werden opdat ze fris blijven en de ‘handelingen’ kunnen uitwerken zodat ook versprekingen, onduidelijkheden en onafgemaakte zinnen toch leesbaar blijven in de handelingen.

Oude Zaal

De Oude Zaal, die voorheen dienst heeft gedaan als dé vergaderzaal en als balzaal, gaf de grandeur aan die de Oranjes (destijds relatief arm ten opzichte van andere koningshuizen) wilden uitstralen, muren van hout, weliswaar “gemarmerd” maar niet echt. De kroonluchters die er hingen, gemaakt door de kunstenaar Jan van den Dobbelsteen, zijn geen verwijzing naar zijn naam, maar naar de openheid en verbinding van de twaalf Nederlandse provincies. Arjen wist ons te vertellen dat de gordijnen afkomstig waren van onze lokale leverancier Interwabo. Boven in de rij met loges was voor koningin Wilhelmina een balkon gereserveerd, waar zij zonder te storen de vergadering toch kon bijwonen.

Handelingenkamer

Via de voorzitterskamer, met grote portretten van alle oud-voorzitters van de tweede kamer liepen we naar de bibliotheek, of eigenlijk de Handelingenkamer, in het voormalige ministerie van Justitie. Daar wordt alles wat er in de Tweede Kamer gezegd wordt in de Handelingen bewaard. Een open ruimte in de boekenkast geeft de vergaderloze tijd in de tweede wereldoorlog weer. Een hoogtepunt in de Handelingenkamer is het originele boek “Wealth of Nations” van Adam Smith met een waarde van enkele tonnen Euro’s, dat jarenlang achter Das Kapitaal verstopt was, en nu in een glazen vitrine staat tentoongesteld.

Diner Nieuwspoort

Helaas was er voor de rondleiding zelf maar ruimte voor een groep van maximaal 25 personen, waardoor onze partners pas na de rondleiding konden aansluiten voor het diner. Via Mieke Pennock van de Rotaryclub Nieuwspoort kregen wij toegang tot restaurant Nieuwspoort. We hebben geen nieuwtjes uit eerste hand want wat er in Nieuwspoort wordt gezegd, blijft in Nieuwspoort. Genietend van het heerlijke dagmenu en elkaar hebben we nog lang nagepraat over de grote hoeveelheid interessante informatie die Hans ons gaf.

Dank aan de programmacommissie voor deze interessante en gezellige avond!