Derbyday zondag 25 augustus 2019

Als openingsevenement van het nieuwe Rotaryjaar hebben we ons op zondagmiddag 25 september verzameld op de Renbaan Duindigt in Wassenaar. Ieder van ons is er wel honderd keer langs gereden op weg naar Scheveningen, maar vrijwel niemand heeft ooit de moeite genomen te stoppen en naar binnen te gaan.

Dat was wel anders zo’n 50 jaar geleden vertelde onze gastheer Gerard Koop. Als Roterian van De Rotaryclub Des Indes ontving hij ons met een boeiend verhaal over de Renbaan. Het ontstaan, de oorlogsjaren, maar vooral over de bloeiperiode van de rensport in de 50 en 60er jaren, waarbij er dagen waren met 40.000 bezoekers en zo’n honderd wedstrijddagen per jaar. Zie voor meer informatie de website.

Een foto van een van de koersen van de middag.

Op de snikhete dag, ruim boven de 30 graden, begonnen we binnen met genoemde uitleg, waarna we na de uitleg over het wedden, onze eerste inzetten hebben kunnen doen. Het gaat met kleine inzetten, enkele euro's, waarna per race het totaal ingezette bedrag, minus een percentage voor de renbaan natuurlijk, wordt uitgekeerd op het winnende paard. Kleine inzetten, met kleine winsten en natuurlijk over de gehele linie meer verlies dan winst. Maar heel soms heb je geluk!

Vervolgens een rondleiding buiten door het Park en weer met de nodige uitleg. Gerard kan goed vertellen en hij weet echt alles over de Renbaan Duindigt. Zijn lust en zijn leven.

Gerard, de enigzins kalende redenaar op de foto, legt aan Jan Kok uit hoe de jockeys afhankelijk van hun gewicht en de kwalificaties van het paard, extra gewicht in hun zadel moeten meenemen. De jockeys worden dan voor en na de wedstrijd gewogen en buiten dan wat transpiratievocht mag er dan geen verschil zijn!

Uiteraard is er ook nog de nodige tijd om buiten het wedden op de koersen, het jargon voor een paardenrace, ook nog tijd voor een biertje en een wijntje.

In hoofdlijnen zijn er op duindigt op dit moment twee typen races. De foto's spreken voor zich, maar beide even spannend. En voor de dames: Lekker in de schaduw bijpraten over alle zaken deze zomer. En ik kan U verzekeren, dat maakt niet veel uit of het zomer, winter of een ander jaargetijde is.

En aan het einde, het hoofdnummer van de dag, de zogenaamde Derby. Als ik eerlijk ben voor de leek niet veel anders dan alle andere races, en geldt dat ook niet voor bijvoorbeeld schaatswedstrijden, maar een race met een prachtig klassieke huldiging. De prijs wordt uitgereikt door de ambassadeur van de Verenigde Staten, Pete Hoekstra.

Het volkslied voor de winnaar van de dag en een prachtige geldprijs!!

Na deze prijsuitreiking nog een laatste biertje om vervolgens voor de liefhebbers aan het souper te gaan bij de naastgelegen golfclub. Ondanks de enigzins matig opkomst, wellicht door de late vakanties in onze regio, een prachtige dag met veel dank aan Rob van Dongen, die dit allemaal prima georganiseerd had.

Thanks Rob, en het blijkt maar weer:

Thuisblijvers hebben altijd ongelijk