Stolpersteine

Stolpersetin Goldsteen

Stolpersteine in Leidschendam-Voorburg

Nu bijna 30 jaar geleden nam Gunter Demnig, een Duits beeldend kunstenaar, het initiatief om in Keulen blijvende aandacht te vragen voor de in de Tweede Wereldoorlog vermoorde Joden, Sinti en Roma. Een paar jaar later mondde dat uit in een initiatief om op al die plaatsen waar deze mensen tot dan gewoond en geleefd hadden, zogenaamde Stolpersteine te plaatsen.

Een Stolperstein, in het Nederlands een struikelsteen, is een messing plaatje, bovenop een betonnen voet, die geplaatst wordt in het trottoir voor een woning waarin die persoon of dat gezin tot hun deportatie woonde. Op dat plaatje staat naam, geboortedatum, deportatiedatum, en plaats en datum van overlijden. Het plaatje is relatief onopvallend, maar eenieder die langs die woning loopt en naar de grond kijkt, leest die tekst, en wordt zo herinnerd aan het lot van deze persoon.

De afgelopen 25 jaar zijn tenminste 75.000 Stolpersteine geplaatst, waaronder ook een groot aantal in Nederland. In Voorburg is er tot nu toe één Stolperstein geplaatst, ter nagedachtenis aan Alfred Goldsteen. Deze bevindt zich in de stoep voor het huis aan de Rhijnvis Feithstraat 1. Tegelijk is de laatste jaren duidelijk geworden dat tijdens de Tweede Wereldoorlog uit Voorburg en Leidschendam ongeveer 240 Joden zijn weggevoerd en vermoord.

Op initiatief van oud-burgemeester Michiel van Haersma Buma heeft de Stichting Stolpersteine Leidschendam-Vooburg besloten om ook in Voorburg en Leidschendam zoveel mogelijk Joodse slachtoffers te gedenken door middel van het plaatsen van zo’n Stolperstein. Dat heeft geleid tot een eerste tranche van 20 Stolpersteine, die op 13 november 2020 op 7 locaties zouden worden geplaatst. Het ging om personen, jong en oud, die op onmenselijke wijze werden weggevoerd en vermoord. Om oudere mensen boven de 80, maar ook om kinderen van soms nog maar twee jaar. Zoiets mag nooit meer gebeuren, dat is de boodschap achter deze Stolpersteine.

De plaatsing van de eerste tranche is door alle Corona-beperkingen in overleg met de gemeente tot nader orde uitgesteld. Voor 2021 staat eveneens een tweede tranche van 40 Stolpersteine op het programma. De Werkgroep, bestaande uit Michiel en Elselot van Haersma Buma, Jos Engels, Kees van Paridon en Frank Hes, heeft zich ten doel gesteld om in 2025 voor alle gedeporteerde en vermoorde Joden een Stolperstein te hebben geplaatst. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft daarbij alle medewerking toegezegd (incl. een financiële bijdrage in het kader van 75 jaar bevrijding).

Het is de bedoeling van de stichting (en van de gemeente) om alle basisscholen en middelbare scholen in de omgeving van plekken waar Stolpersteine komen te liggen bij de herdenking te betrekken. Vrijwel alle scholen hebben hun medewerking toegezegd.

Met het hele project is een bedrag van maximaal € 36.000 gemoeid. De stichting zelf heeft inmiddels (mede dankzij de gemeente) € 16.000 beschikbaar. Daarvoor kunnen ruim 100 Stolpersteine worden geplaatst. Voor de resterende 140 stenen (€ 15 à 20.000) – te leggen in de periode 2023 – 2025 - wordt momenteel naar “sponsoren” gezocht.

Voor meer informatie over Stolpersteine is te vinden op www.stolpersteine.eu en

www.historischeverenigingvoorburg.nl/index.php/stolpersteine

Rotaryclub Voorburg is door de stichting benaderd met de vraag of wij dit typisch lokale initiatief willen ondersteunen. In het verlengde hiervan is bij het bestuur de gedachte opgekomen om ook de andere serviceclubs en stichtingen verenigd in het Platform Filantropie in Leidschendam-Voorburg te benaderen om hen te vragen een bijdrage te leveren voor de nog te plaatsen “struikelstenen” in de periode 2023-2025. Het doorslaande succes van het gezamenlijke project “Corona bezoekunits bij zorginstellingen” verleden jaar heeft aangetoond dat een dergelijke samenwerking heel goed mogelijk en succesvol kan zijn.

Graag hoort het bestuur van ieder van de leden of zij in principe tot een dergelijk commitment (EUR 1.000-2.000 in 2023-2025) bereid zijn.