de plaatsing van de units

BEZOEKUNITS VOOR ZORGINSTELLINGEN EN WOONVOORZIENINGEN

Rotaryclub Voorburg wilde in deze corona tijd iets doen voor de lokale gemeenschap. Met algemene stemmen is op voorstel van de Goede Doelen Commissie gekozen voor het plaatsen van een “bezoekcontainer” bij een zorginstelling.

Het plan was voor één zorginstelling, maar in de Gemeente Leidschendam-Voorburg zijn acht zorginstellingen, die vanwege de corona crisis gesloten zijn voor alle bezoek. Een daarvan heeft inmiddels een eigen regelingen getroffen, terwijl een tweede instelling aangaf dat een bezoekunit niet bij haar doelgroep paste. De andere zes zorginstellingen hebben wel ‘raamoplossingen’ bedacht, maar die zijn niet veilig, niet privé en zijn moeilijk te coördineren. Deze zes zorginstellingen De Mantel, Mariënpark, Schoorwijck, Prinsenhof, Het Anker en Vliethof hebben laten weten heel blij te zijn als zij een bezoekunit konden krijgen.

Daarom heeft Rotaryclub Voorburg het initiatief genomen om via het Platform Filantropie de andere serviceclubs en fondsen in Leidschendam-Voorburg te benaderen. Alle fondsen en serviceclubs reageerden erg enthousiast, hoewel niet alle serviceclubs mee konden doen omdat zij door de corona crisis geen fondsenwervende acties kunnen houden. In totaal is er een bedrag van ruim €30.000 toegezegd. De deelnemende serviceclubs en fondsen zijn (naast initiatiefnemer Rotaryclub Voorburg) Stichting Vlietwensen, Van Ravensteynfonds, Soroptimisten Voorburg-Rijswijk, Rotaryclub Voorburg-Vliet, Van Stee Stichting, en Tafelronde 103 en een anonieme stichting.  Daarbovenop hebben Fonds 1818 en de Gemeente Leidschendam-Voorburg garanties afgegeven om de bezoekunits in ieder geval zes maanden te kunnen laten staan.

Nadat de eerste zes bezoekunits besteld waren, vroeg Gemeente Leidschendam-Voorburg of onder de vlag van dit project ook nog drie bezoekunits geplaatst konden worden bij de woonvoorzieningen Middin Zilvermeeuwlaan, Philadelphia Heeswijk en Philadelphia Julianahof. Hiervoor heet de gemeente een subsidie verleend om ook deze bezoekunits zes maanden te kunnen laten staan.

De leverancier van de bezoekunits is Flexotels, die de eerste vijf bezoekunits op 7 mei jl. plaatste bij de vijf zorginstellingen, en op 11 mei jl. bij de drie woonvoorzieningen. Dit onder grote belangstelling van de bewoners! Daarnaast was Midvliet aanwezig bij de plaatsing op 7 mei en de “officiële” opening van de bezoekunit bij De Mantel op 8 mei. Naast José als voorzitter van RC Voorburg werden o.a. wethouder Juliette Bouw, Ingeborg Schuitemaker (voorzitter Vlietwensen) en bewoonster Annie en haar bezoekers geïnterviewd.

Links naar de Midvliet opnames:

- eerste bezoekers

- plaatsing