Dictee 2013

Een initiatief van Rotary Voorburg

Groot Voorburgs Dictee

Dictee 2013 weer groot succes

Het Groot Voorburgs Dictee der Nederlandse Taal van de Voorburgse Rotaryclubs was ook dit jaar een groot succes. Meer dan 80 deelnemers streden om de eer en tegen zichzelf in atrium van het Gymnasium Novum. De opbrengst van de avond was bestemd voor de boottocht voor ouderen van het Rode Kruis Voorburg.

De burgemeester leest voor, Joost Karhof leidt de avond.

De presentatie was in handen van televisiepresentator Joost Karhof die het meer dan voortreffelijk deed. Hij doorkruiste ontspannen de zaal, sprak af en toe kort met enkele deelnemers en wist daardoor de sfeer lekker relaxed te houden. Het door de Leidschendam-Voorburgse neerlandicus Henk Stijntjes geschreven dictee werd in ‘stukjes’ gelezen door burgemeester Hans van der Sluijs. Dat het dictee Voorburg als onderwerp had, was natuurlijk ook voor hem een leuk extraatje. Zowel de burgemeester, als de jury, moesten enkele malen in discussie met één van de deelnemers. Maar zij kwamen steeds weer zonder kleerscheuren uit de strijd.

Het was een prima avond met 82 schrijvende deelnemers, waarvan 7 in de categorie professionals en 6 in de categorie jeugd.

Bij de professionals eindigden 2 heren met 3 fouten waardoor het lot moest beslissen.

IMG_1236Door middel van het gebruik van 13 speelkaarten (Harten) werd de winnaar getrokken.

Huib Boogert trok Hartenheer en liet daarmede René Dijkgraaf achter zich. De winnaar ontving een fraai reisklokje in lederen etui, nummer 2 slechts een doos Punselie-koekjes als troost.

IMG_1240In de categorie ‘Overig’, ( in de toekomst aangeduid als de categorie ‘Liefhebbers’ ) waren ook 2 deelnemers ex aequo geëindigd met 10 fouten. Ook hier brachten de hartenkaarten uitkomst. Peter Rijpstra van RC Voorburg trok als eerste en hield Harten 2 in z’n hand. Dus duidelijk de verliezer van de loterij, hetgeen hem weliswaar een doos koekjes opleverde. Winnaar werd Lizzy van Vollenhoven van RC Voorburg-Vliet.

Zij ontving de wisseltrofee ‘de Zilveren Ganzenveer’ uit handen van Joost Karhof.

De winnares bij de jeugd, met iets meer dan 20 fouten, werd Charlotte Vollebregt. Zij ontving een cadeaubon.

IMG_1255De opbrengst van de avond was voldoende om mevrouw M. Ford – Claassen, voorzitter van het Rode Kruis Voorburg, een cheque van 3000 euro te overhandigen.

Dictees.nlVoor een ander verslag, vanuit het perspectief van de ‘professionele’ deelnemers, kijkt u op Dictees.nl.

Tekst dictee 2013

Voorburg: toen en nu
Melancholische overpeinzingen

‘Denkend aan Voorburg’, ach, hoeveel bespiegelingen zal zo’n eenvoudige zin à la Marsman deze avond hier oproepen!

De historici onder u zullen elkaar met goed onderbouwde archeologische voorkeuren de loop van het Kanaal van Corbulo betwisten.

De ambtenaren in de zaal, getroffen als ze zijn door een weinig tevredenstellende nullijn, opgelegd door de altijd tevreden lachende politici, dromen weg bij de verhoging van de hoeveelheid sestertiën die de hier gelegerde Romeinse legionairs jaarlijks ten deel viel bovenop hun toch al niet kinderachtige emolumenten.

En, opgesloten tussen spoorbanen en verkeersaders, hunkeren we niet allemaal stilletjes naar de veertiende eeuw waarin de Duineweg, eigenlijk niet meer dan een pad in particulier eigendom, vanaf het strand naar het kasteeltje De Binckhorst liep?

Niet zelden zag men daar fraai gefiguurfreesde barouchetten en geciseleerde Dos-à-Dostjes rijden in de richting van de lusthoven langs de randen van ‘het Haagje’, die de Tuilerieën naar de kroon staken, en waar adellijke dames uit deftige milieus zich vermeiden met hun geaffecteerde galants onder lommerrijke berceaus.

In de schaduw van Hofwijck fluisterde men elkaar liefdessonnetten toe, vaak in jambische of juist trocheïsche hexameters gestelde pareltjes, gelardeerd met lyrische ontboezemingen.

In die traditie zou eeuwen later het Voorburgse zangeresje Conny “Ieder Meisje Droomt Van Liefde” zingen. Haar fysieke attentiewaarde evenwel, drong haar melodische artisticiteit al snel naar de achtergrond.

Heden ten dage draaien -soms scabreuze- ge-sms’te of getwitterde kattenbelletjes evenzo makkelijk uit op heimelijke rendez-voustje in Vreugd en Rust voor de arrivé in zijn XJ, als op een Happy Meal voor de vakken vullende brugpieper van het Gymnasium Novum die een oogje heeft op een moderne joffer met een neuspiercing als een geüpdatete tache de beauté.

Hoe het ook zij, toen de Romeinen deze prachtige plek kozen voor hun nederzetting, waren ze lang niet zo gek als Asterix en Obelix ons lange tijd hebben willen doen geloven.

(geschreven door Henk Stijntjes)