Dictee 2014

Een initiatief van Rotary Voorburg

Groot Voorburgs Dictee ook in 2014 een succes

Op woensdag 19 november 2014 organiseerden de Rotaryclubs in Voorburg voor de 3e keer het Groot Voorburgs Dictee. De opbrengsten kwamen dit jaar ten goede aan de restauratie van de toren van de Oude Kerk te Voorburg. Dit doel is gekozen door ds. Adrie Sterrenburg ter gelegenheid van zijn emeritaat.

Joost-KarhofHet dictee is geschreven door de  Leidschendamse José Stijntjes. Het dictee werd gepresenteerd door een oud-Voorburger: de tv-presentator Joost Karhof, onder meer bekend van Nieuwsuur en Kunststof TV.
Het voorlezen van het dictee ‘in stukjes’ – zin voor zin en regel voor regel – deed burgemeester Hans van der Sluijs.

Waarom het Groot Voorburgs Dictee?
De Rotaryclubs in Voorburg (RC Voorburg en RC Voorburg-Vliet) steunen de Oude Kerk in Voorburg in het plan om de toren te restaureren. De toren is als een van de weinige nog in het bezit van een kerkelijke gemeente.

Wilt u ook bijdragen? Dan kunt u uw gift overmaken, op de bankrekening NL34 INGB 0000 6457 19 t.n.v. Stichting Community Service Rotaryclub Voorburg o.v.v. Groot Dictee 2014.

Waar en wanneer?
Het dictee vond plaats op woensdag 19 november 2014 in de Oude Kerk te Voorburg.

Tekst dictee 2014

Afscheid van een bescheiden inspirator

In een tijd waarin religie en religiositeit ter discussie staan, is het emeritaat van dominee Sterrenburg aanleiding tot contemplaties over zowel de vocatie als de uitoefening van het vak zielenherder.

De eerste priesters werden aangewezen. Zij en hun zonen droegen gewaden van getwijnd Egyptisch linnen. De zomen werden afgezet met granaatappels van dieprode wol en gouden belletjes om hen aanzien te geven. Vandaag de dag wordt respect afgedwongen door gekleurde siliconenbandjes met spreuken die de identiteit van de drager accentueren. Idyllische tatoeages geven het geheel een hypnotische illusie. Van de Voorburgse dominee kan niet gezegd worden dat hij een fashion addict is. Hij heeft door zijn eenvoudige dracht authenticiteit behouden.

De occupatie waarvan dominee Sterrenburg bijkans een stressstoornis kreeg, is de exegese. Mozes beschikte niet over A4’tjes, noch over moderne tablets. Evenmin cirkelden er satellieten rond de berg Sinaï om ge-sms’te Bijbelteksten te verspreiden. De meeste verhalen zijn via mondelinge overlevering in de Bijbel terechtgekomen. Door de vele vertalingen is de Heilige Schrift voor velerlei uitleg vatbaar. Naast de Hebreeuwse tekst geeft de Septuagint rotsvast vertrouwen bij wankelmoedigheid, ook voor gelovigen van katholieken huize.

Veel verhalen uit de Bijbel illustreren de attitude van onze dominee. Bij hem is voor iedereen plek in de herberg. Hij beschouwt de kerk en het geloof als de accommodatie voor alle gezindten en geloven om gedeelde waarden te exploreren en verschillen met de mantel der liefde te bedekken. Het lied “Blijf mij nabij” leeft hij voor, want hij is continu beschikbaar voor elk mensenkind in nood. De bruiloft van Kana is onderdeel geweest van huwelijksinzegeningen, en het avondmaal is vele keren gevierd. Het hele curriculum vitae laten we achterwege en voor de goede orde: de dominee loopt niet over water.

In overdrachtelijke zin loopt de klokkentoren van de Oude Kerk wel onder water. Hoewel in Exodus 26 de opbouw van de allereerste ontmoetingstent minutieus werd geprescribeerd: kleden met ingeweven engelfiguren, vastgehouden met bronzen haken, afgedekt met roodgekleurde ramsvellen, gestut door planken van acaciahout en zilveren voetstukken, maar zonder een toren, is de klokkentoren van de Oude Kerk het symbool van ontmoeting. Het luiden van de klokken is tot in wijde omtrek een uitnodiging om onze gedeelde waarden te herinneren en samen te komen. Echter, de toren dreigt naar de filistijnen te gaan. Laten we als dank aan de dominee ervoor zorgen dat de klokken nog heel lang luiden.

Het dictee is geschreven door de Leidschendamse José Stijntjes.

Restauratie toren Oude Kerk van Voorburg

doorsnee kerkDe toren van de Oude of Martinikerk in Voorburg is hard toe aan restauratie.

Het werven van fondsen is belangrijk om de omvangrijke restauratie te bekostigen. Het 3e Voorburgs Dictee georganiseerd door de Voorburgse Rotaryclubs vormt een welkome bijdrage.
De meeste Nederlandse kerktorens zijn eigendom van de burgerlijke gemeenten. De toren van de Oude Kerk van Voorburg vormt hierop een uitzondering en is in eigendom van de kerkelijke gemeente.

Er hebben al sponsoractiviteiten plaatsgevonden. Uit de inkomsten van de Pelikaan-activiteiten (lezingen, brocante verkoping en giften) is er al ca. € 15.000 beschikbaar. Voor de restauratie van de toren zal naar schatting zo’n € 150.000 nodig zijn.

Wat moet er allemaal worden aangepakt:

• Het ontroesten van de windvaan, de afdekking van de topgevels;
  • de losse gevelstenen repareren en opnieuw voegen;
  • de gevelankers ontroesten,
  • gevelafwerking en weggevallen voeglood bijwerken;
  • het torenuurwerk en wijzerplaten herstellen;
  • de leien dakbedekking (Maasbedekking) repareren en het voeglood, waar nodig vervangen;
  • herstellen dakkapel en loodbedekking van de wangen;
  • luidinstallatie ontroesten en behandelen;
  • de bliksemafleiding-installatie in de torenspits repareren.