Dictee 2015

Een initiatief van Rotary Voorburg

11 november 2015: 4e editie van Groot Voorburgs Dictee

Op woensdag 11 november 2015 vond de 4e editie plaats van het Groot Voorburgs Dictee, georganiseerd door de Rotaryclubs in Voorburg. De opbrengst van € 2.200 komt dit jaar ten goede aan de stichting Kinderarmoede voor een project op de basisschool De Wegwijzer in Leidschendam-Voorburg.

Joost-KarhofDe tekst van het dictee 2015 is net als in 2014 geschreven door de  Leidschendamse José Stijntjes. De avond werd gepresenteerd door een oud-Voorburger: de tv-presentator Joost Karhof, onder meer bekend van Nieuwsuur en Kunststof TV.
Het voorlezen van het dictee ‘in stukjes’ – zin voor zin en regel voor regel – werd verzorgd door burgemeester Hans van der Sluijs.

Waarom het Groot Voorburgs Dictee?
De Rotaryclubs in Voorburg (RC Voorburg en RC Voorburg-Vliet) steunen de stichting Kinderarmoede voor een project op de basisschool De Wegwijzer in Leidschendam-Voorburg.in Leidschendam-Voorburg.

Wilt u financieel bijdragen? Dan kunt u altijd uw gift overmaken op de bankrekening NL34 INGB 0000 6457 19 t.n.v. Stichting Community Service Rotaryclub Voorburg o.v.v. Groot Dictee 2015. De stichting is ANBI-erkend, dus uw gift is fiscaal aftrekbaar.

Waar en wanneer?
Het dictee vond plaats op woensdag 11 november 2015 in de Oude Kerk aan de Herenstraat te Voorburg.

Tekst dictee 2015

11 novemberfeestelijkheden

Op 11 november is het sint-maartensfeest én start het carnavalsseizoen. 11 november is de dag waarop Martinus van Tours is begraven. 11 is ook het getal van gekken en dwazen, vandaar de start van het carnaval op de 11de dag van de 11de maand.

Tijdens Sint-Maarten lopen kinderen al of niet in een lampionnenoptocht langs de deuren en zingen ze een lied in de hoop op wat lekkers.

Zo kunt u opendoen voor een hollebolle gijs die met veel bravoure een liedje over koeien en staarten zingt in de hoop op Engelse drop, snoep met veel E-nummers en chocolaatjes. Of voor een ADHD-achtig kruidje-roer-me-niet dat, net gestruikeld over het snoer van een hybrideauto, als B-acteur meestottert achter de bosschages. Maar ook voor een gedweeë dreumes met gazelleogen die met een haantje-de-voorste meezingt om een stracciatella-ijsje. Kinderen met coeliakie zijn blij met een granny smith, goudrenet of juttepeer en komen dan het hele jaar niet meer.

Mocht u tandarts zijn of anderszins geen trek hebben in het falderappes en besluiten de deurbel te negeren, dan wordt u door het rapaille bespot met liedjes als “Hier woont juffrouw Kikkerbil, die ons nooit wat geven wil.”

Als de moeë kinderen na de misselijkmakende exercitie huiswaarts keren in Morpheus’ armen, start om 11 minuten over 11 het carnavalsseizoen met de proclamatie van Prins Carnaval.

De carnavalsprins, in de regel geen fashionaddict, is op zijn chicst gekleed in een jasje en een bijpassende cape. De steek met fazantenveren geeft het geheel extra cachet. Echter van een carnavalsprins wordt verwacht dat hij regelmatig rondjes geeft: de spiritualiën vloeien rijkelijk op dit Bacchusfeest; geen breezertjes, maar gewoon bier. Het alcoholpromillage in het bloed van de carnavalsgangers is genoeg voor een levercirrose. Een xtc-pil hebben ze niet nodig voor caleidoscopische beelden, en aan het eind van de avond lijken ze beland in een lowbudgetfilm. De drank werkt allang niet meer als afrodisiacum en toch is het meest carnavaleske woord oliebollenfantenbaby: een baby’tje dat geboren is in Oeteldonk op de zaterdag voor carnaval. Alaaf!

Het dictee is geschreven door de Leidschendamse José Stijntjes.

Stichting Kinderarmoede

Het doel van de opbrengst van het Groot Voorburgs Dictee 2015 is de stichting Kinderarmoede. Met de opbrengst steunen we een project op de basisschool De Wegwijzer in Leidschendam-Voorburg.

Voorburg Stephan Evenblij is een van de ambassadeurs voor Stichting Kinderarmoede.

Voorburger Stephan Evenblij is een van de ambassadeurs voor Stichting Kinderarmoede.

Stichting Kinderarmoede is een organisatie die culturele, economische en sociale ambities weet te verenigen in de bestrijding van kinderarmoede.

Nederland behoort tot de groep rijkste landen van Europa. Toch leeft 1 op de 8 kinderen hier onder de armoedegrens.
Dat zijn dagelijks 600.000 kinderen in gezinnen waar niet genoeg geld is om van rond te komen.
Het is de realiteit, en is schrijnender dan de meeste mensen kunnen indenken.
Het doel van de stichting is om deze kinderen in Nederland te helpen. Kinderen van gezinnen met een minimum inkomen, kinderen met een verleden.
Met dat doel voor ogen organiseert de stichting in overleg met gemeentes en scholen allerlei activiteiten. Activiteiten waar kinderen plezier aan hebben, activiteiten die horen bij een onbezorgde jeugd.

www.stichting-kinderarmoede.nl

Stichting Kinderarmoede