Dictee 2016

Een initiatief van Rotary Voorburg

9 november 2016: 5e Groot Voorburgs Dictee

Op woensdag 9 november 2016 vond in de Oude Kerk aan de Herenstraat te Voorburg de 5e editie plaats van het Groot Voorburgs Dictee, georganiseerd door Rotary Voorburg. Het dictee was geschreven door Maarit Wittebrood, de winnares van de Zilveren Ganzenveer bij het dictee van 2015.

De opbrengst van € 1.500 komt ten goede aan muziekvereniging Forum Hadriani waarmee deze vereniging muziekworkshops organiseert op basisscholen in Voorburg, Leidschendam en Leidschenveen om de jeugd kennis te laten maken met muziekmaken en met verschillende muziekinstrumenten.
Joost-Karhof
Evenals in voorgaande jaren heeft tv-presentator Joost Karhof de avond geleid. De tekst werd voorgelezen door oud-burgemeester Hans van der Sluijs.

Waarom het Groot Voorburgs Dictee?
Rotary Voorburg steunt graag het muziekproject van de Voorburgse muziekvereniging Forum Hadriani op lagere scholen in onze gemeente en nabije omgeving. Het is een mooi initiatief, te meer omdat muziekonderwijs in het basisonderwijs een ondergeschoven kindje is geworden. De workshops gaan ook breder dan wat scholen zelf kunnen bieden: waar krijg je een klarinet, saxofoon of trombone in handen en mag je erop blazen?
logo-forum-hadriani

Naast de workshop krijgen de kinderen ook proeflessen bij Forum Hadriani in het clubgebouw aan het Oosteinde in Voorburg. Uiteraard hoopt de vereniging dat er kinderen zijn die lid willen worden en zo de vereniging na 120 jaar nog steeds een toekomst helpen geven. Muziekverenigingen hebben het moeilijk; veel gemeenten hebben er geen meer.

Steunt u dit doel alsnog?
Wilt u alsnog financieel bijdragen aan dit goede doel? Dan kunt u altijd uw gift overmaken op de bankrekening NL34 INGB 0000 6457 19 t.n.v. Stichting Community Service Rotaryclub Voorburg o.v.v. Groot Dictee 2016.
De stichting is ANBI-erkend, dus uw bijdrage is fiscaal aftrekbaar.

Tekst dictee 2016

Peulenschil

Na het eclatante succes van de Pokémonrage deze zomer, waarbij een gemêleerd gezelschap van jeugdigen en jongvolwassenen het hazenpad koos om de felbegeerde Pikachu en Snorlax op het nabijgelegen idyllische Kijkduin op mobiele telefoons te vangen, vermeien wij ons op dit moment met een ouderwetse vorm van entertainment.

Dictees schrijven om coûte que coûte uit te blinken in de Nederlandse taal: voor ware spellingnerds dé gedroomde activiteit om binnenshuis de tanden op stuk te bijten. Zo passeren buitenissige spellinguitdagingen als gewhatsappt, paardenmiddel, a-capellakoor en andere gesofisticeerde en monstrueuze exoten uit onze taal in menig dictee de revue.

Tegelijkertijd zijn talloze anglicismen en überhippe jargonwoorden goed vertegenwoordigd in dagbladen en in communicatie-uitingen anderszins. Gelukkig vormen leenwoorden zoals outsourcen, inside-information, crossmediaal en andere fraai gefacelifte termen allang geen struikelblok meer voor doorgewinterde taalliefhebbers.

Kortom, in roerige tijden is het een groot goed dat bollebozen zoals u in groten getale hun entree maken voor dit dictee waarvan de opbrengst aan een goededoelenorganisatie wordt gedoneerd. Derhalve wordt met deze Voorburgse pennenstrijd een sympathiek initiatief een hart onder de riem gestoken: de muziekvereniging Forum Hadriani, die muziekworkshops voor basisschoolleerlingen gaat organiseren. Alle denkbare manoeuvres om dit goede doel te steunen, zijn tenslotte meer dan welkom.

Niettegenstaande de wens van de eerdergenoemde millennials om in de buitenlucht te recreëren, waarbij hun aandacht daarentegen volledig door iPhones en Samsungtablets wordt opgeëist, zouden we voorzichtig kunnen concluderen dat het Pokémonjagen een even diepgevoelde behoefte vervult als het maken van dictees, alleen dan op een virtueel tableau.

De digitale revolutie is nochtans geen déjà vu maar een hoogstnoodzakelijke behoefte voor toekomstige schoolverlaters om via gamification de 21e-eeuwse wereld van ICT te betreden voor het bemachtigen van een baan die meer oplevert dan het minimuminkomen. Laten wij dan ook open-minded blijven en virtual reality omarmen als het een-na-hoogste ideaal.