Jaarlijkse Inter-service IQ Quiz

7e Leidschendam-Voorburgse Interservice IQ-Quiz (2020) levert €6.900 op voor Molenwei!

Op zaterdagavond 15 februari 2020 heeft de zevende editie van de Interservice IQ-Quiz in Rotary District D1600 plaatsgevonden in het Sint Maartens College in Voorburg. De avond werd georganiseerd door Rotary Club Voorburg-Vliet en was een evenement waar niet alleen de IQs van de leden van de verschillende service clubs beproefd werden maar ook een evenement waarvan de opbrengst ten goede is gekomen aan Buitenplaats Molenwei en wel voor een specifiek project namelijk het aanleggen van een tiny forest en een bijenlandschap, ter ondersteuning van natuuronderwijs voor circa 15 basisscholen.

Het werd een spannende avond waarop zo’n 130 leden van verschillende Service Clubs met elkaar de strijd aangingen om de felbegeerde wisselbeker (en de ‘eeuwige’ roem). Het was met recht dus een inter-serviceavond met Rotary, Lions, Soroptimist, Inner Wheel service clubs aanwezig. De teams werden in 12 rondes van 10 vragen beproefd op hun kennis van o.a. “hoofdsteden”, “tv-programma tunes” als ook hun kennis van verschillende kruiden in de “zintuiglijke ronde”. De avond werd afgerond met een sprankelende dans performance van leerlingen van het Maartenscollege onder aanvoering van Kirsten Striker, waarbij 10 vragen moesten worden beantwoord over danspasjes en dansnamen.

De winnaar van de avond werd het team van Lions Club Voorburg, die door burgemeester Tigelaar de wisselbeker kreeg uitgereikt. De avond zelf bracht in totaal zo’n €6,900 op voor Buitenplaats Molenwei, inclusief de eerdere District Grant vanuit het Rotary District D1600 ter waarde van zo’n €2,200.

Een significant deel van de opbrengst van de avond werd gegenereerd middels een loterij, waarbij vele sponsors voor bijna €3,000 aan prijzen hadden gedoneerd, waaronder de hoofdprijs; een Seiko herenhorloge ter waarde van €460. Al met al was het een avond met een gouden randje waar we nog lang op terug zullen kijken.

Winnaars Leidschendam-Voorburgse Interservice IQ-Quiz

2020 – Lions Club Voorburg

2019 – Rotary Club Voorburg

2018 – Partners team Rotary Club Voorburg-Vliet

2017 – Rotary Club Scheveningen “de Haringkakers”

2016 – Rotary Club Rijswijk-West

2015 - Docententeam Sint Maartens College

2014 – Soroptimist Club Voorburg-Rijswijk

Opbrengst Leidschendam-Voorburgse Interservice IQ-Quiz

2020 - €6,900 voor Buitenplaats Molenwei

2019 – €7,500 voor het Sophia revalidatiecentrum

2018 - €10,100 voor Stichting Leergeld

2017 – €7,770 voor “The Residents” Leerorkest

2016 – €8,000 voor IMC Weekendschool

2015 - €8,000 voor Make-a-Wish Nederland

2014 – €4,000 voor Stichting Leergeld

Achtergrond van de IQ-Quiz

Het idee voor de IQ-Quiz ontstond nadat Leo Achterberg, lid van Rotary Club Etten-Leur, bij onze club in 2011 op bezoek was en ons met groot enthousiasme vertelde hoe zijn club al 16 jaar succesvol een IQ-Quiz organiseerde. Op 23 November 2012 reisde een delegatie van Rotary Club Voorburg-Vliet af naar de IQ-Quiz avond in Etten-Leur, om deel te nemen en eens te zien hoe alles in zijn werk ging. We waren erg onder de indruk hoe een zaal met 30 teams met elk 10 team-leden, soepeltjes 12 ronden met quiz vragen kreeg voorgeschoteld, er ook tussendoor 3 rondes van het rad van avontuur werden gedraaid, en er een Etten-Leurs toneelgezelschap de laatste vraag betreffende het Nederlandse lied ten uitvoering bracht en vervolgens de hele zaal aan het meezingen kreeg. Als klap op de vuurpijl verscheen toen de einduitslag op het scherm en mocht onze club de in Brabant felbegeerde wisselbeker meenemen naar “boven de rivieren”.

Dit bezoek was voor Rotary Club Voorburg-Vliet de aanleiding om zelf serieus een IQ-Quiz te gaan organiseren. In november 2013 reisden we wederom af naar Etten-Leur om opnieuw mee te doen maar dit keer ook om achter de schermen te kijken hoe alles in detail in zijn werk ging. We kregen alle medewerking van Rotary Club Etten-Leur. Onze dank gaat daarom ook uit voor de support en de tips die we uit Brabant mochten krijgen; het heeft het organiseren van onze eigen IQ-Quiz sterk geholpen en bijgedragen aan ons succes.