Wie zijn we?

Tripartite in Gouda

Wie zijn we?

Rotary is een wereldwijde organisatie van serviceclubs. De 1,4 miljoen leden van 35.000 clubs in 220 landen zetten zich in voor zinvolle projecten. Rotary Club Voorschoten-Leidschendam dateert van 1952 en telt 35 leden.

Op 23 februari 1905 komen de jonge advocaat Paul Harris en drie vrienden – kleermaker Hiram Shorey, kolenhandelaar Silvester Schiele en mijningenieur Gustave Loehr – samen op Gustaves kantoor in Chicago. De bijeenkomst betekent de start van Rotary International. Het doel is eenvoudig: vriendschap ofwel fellowship opbouwen en beroepservaring uitwisselen. Per beroep kan slechts één iemand lid zijn.

5 mei 1952

Rotary blijkt een succesnummer en over de hele wereld worden clubs opgericht. Op 5 mei 1952 komt onze club uit de startblokken. Arie Boss, dominee in Leidschendam, is de eerste voorzitter. De 21 mannelijke leden ontmoeten elkaar op dinsdagmiddag in De Gouden Leeuw in Voorschoten. In 1992 veranderen we van lunchclub in avondclub. Datzelfde jaar besluiten we ook vrouwelijke leden te gaan werven.

Verscheidenheid in beroepen

Verscheidenheid in beroepen is nog steeds het onderscheidende element van Rotary, al houden we niet meer strikt vast aan één lid per beroep. Door de verscheidenheid hebben we elkaar veel te vertellen, versterken we elkaar en kunnen we met acties en projecten veel bereiken. We hebben allerlei beroepen in huis: van een onderwijzer en een verpleegkundige tot een octrooigemachtigde en een notaris.

Levenslange vriendschappen

Door de bijeenkomsten en de gezamenlijke acties ontstaan levenslange vriendschappen tussen de leden onderling. Maar ook gezinsleden worden bij onze Rotaryclub betrokken. Bijvoorbeeld bij een uitstapje naar de schouwburg of een dierentuin, een bedrijfsbezoek, een ontmoeting met onze vriendenclubs Grays Thurrock (Engeland) en Iserlohn (Duitsland) of een fireside bij een van de leden thuis.