Bezoek aan Wipperfürth

08-10-2017

Rotary gaat over de grens

Rotaryclub Wageningen bezoekt op 14 en 15 oktober de Rotaryclub Wipperfurth in Duitsland. Dit bezoek is een vervolg op het bezoek van de Duitse club aan Wageningen in het voorjaar van dit jaar. Voor Rotary zijn vriendschap en het zoeken van verbinding met elkaar belangrijke waarden. Dit vormt de basis om een bijdrage te kunnen leveren aan de gemeenschap. Veelal gebeurt dit in de vorm van het opzetten van regionale of (inter)nationale projecten.

Rotaryclub Wageningen bezoekt in Duitsland het Metabolon. Dat is een voormalige stortplaats, waar nu een kenniscentrum is ingericht voor het ontwikkelen van nieuwe recycling technieken. Die technieken zijn vooral gericht op het terugwinnen en hergebruiken van grondstoffen en (her)inrichting van voormalige stortplaatsen in het landschap. Daarna wordt nog een bezoek gebracht aan een stuwdam met een waterkrachtcentrale voor het opwekken van energie.

Aan de hand van het bezoek aan Wageningen en het komende bezoek wordt vastgesteld of hiermee de basis is gelegd voor een vruchtbare internationale samenwerking. Van daaruit hopen beide clubs in de toekomst gezamenlijke projecten te ontwikkelen en onderlinge vriendschappen uit te bouwen.

Duitse studenten

Bij het bezoek van de Rotaryclub Wipperfurth in het voorjaar aan Wageningen is, naast een bezoek aan de beeldengalerij Het Depot, Wageningen UR bezocht. Daar is gesproken met Duitse studenten in Wageningen over hun ervaringen. Tevens werd een bezoek gebracht hotel De Wereld, waar in de Capitulatiezaal is gesproken over vrede en veiligheid in Europa.