Nosa Project Zuid-Afrika; Nieuws en Foto's

Rotaryclub Weesp en Kinderfonds MAMAS hebben de handen in ineen geslagen ten behoeve van een project dat concrete en structurele hulp biedt aan kansarme kinderen in Zuid-Afrika.

In een dorre en dun bevolkte streek met veel werkeloosheid ten noordwesten van Pretoria heeft MAMA Joyce op een eigen geërfd stukje grond een gebouwtje neergezet waarin zij kansarme kinderen opvangt. Naast een crèche en buitenschoolse opvang doet zij nog veel meer voor de kinderen. Zij verstrekt maaltijden, medische voorlichting (veel kinderen zijn besmet met HIV), maar zij begeleidt ook de moeders en legt huisbezoeken af. MAMA Joyce zet zich met alle macht in om deze kinderen niet alleen nu, maar ook in de toekomst in het onderwijs te houden en te zorgen dat zij een kans krijgen zich te ontwikkelen en een waardig onderdeel van de maatschappij te gaan uitmaken. Soms staan deze kinderen er helemaal alleen voor en zonder inkomen of geld is de verleiding groot om de straat op te gaan en daardoor ontstaat ook de criminaliteit.

MAMA Joyce krijgt een bijdrage van de overheid t.b.v. 36 kinderen. Met dit geld en de hulp uit de gemeenschap vangt zij er 180 op!

Rotary Weesp heeft haar geholpen om het schooltje uit te breiden met een donatie van € 15.000, waardoor zij nu nog meer kinderen kan opvangen. Ook is er een programma opgestart om de moeders van deze in de school een begeleidingsprogramma te bieden. Zij hebben thuis vaak problemen: aids, drankproblemen, misbruik, geweld, werkeloosheid, gebroken gezinnen.

Maar het bouwen van een schooltje is pas het begin. Hoe vaak staan dit soort goedbedoelde projecten niet te verkommeren. Nu moet er ook geld komen om de vrijwilligers fatsoenlijk te betalen, er moet eten gekocht worden, lesmaterialen aangeschaft etc. Rotary Weesp heeft beloofd de komende 5 jaar steeds € 5.000 bij te dragen aan de exploitatie, want alleen dan kan Mama Mapula haar hulp aan deze kansarme kinderen voortzetten.

Eind Februari hebben twee leden van onze club, Piet Hein en Dolf, met hun partners het project bezocht. Zij hadden daar ook contact met de Rotaryclub Hatfield in Pretoria. Met deze club is een samenwerkingsverband opgestart, omdat zij met hun lokale mogelijkheden ook kunnen bijdragen aan dit mooie project.

Hier ziet u enkele foto’s van het Nosa project: