Vijf weken ijsbaan in Woerden

Voor het elfde jaar kinder-schaatsplezier in het stadshart (foto Sylvia van Halm)

Na twee jaar ‘coronapauze’ komt er dit jaar weer een Rotary-ijsbaan op het Woerdense Kerkplein! De baan, gerund door ruim honderd vrijwilligers en stagiairs, ligt er van 3 december tot en met 8 januari. Het is voor de elfde keer dat de ijsbaan het Kerkplein in december weer in winterse sferen brengt, en het is voor het eerst dat dat maar liefst vijf weken duurt.

Aan de voorbereidingen wordt hard gewerkt. De vrijwilligers- en stagiair-uren moeten gevuld worden, en ook de organisatie van de populaire curlingwedstrijden wordt weer opgetuigd.

Een groep Woerdense bedrijven zorgt er met hun geldelijke steun elk jaar weer voor dat de baan gerealiseerd kan worden, maar de sponsoring is nog niet helemaal rond. De sponsorcommissie van de ijsbaan hoopt dat er nog meer bedrijven en particulieren zijn die de ijsbaan een warm hart toedragen en willen sponsoren (sponsoring@ijsbaanwoerden.nl).

‘Onwijs gave stageplek’

De baan zelf wordt bemand door vrijwilligers en stagiairs. De ijsbaanorganisatie is druk bezig met het vullen van de ruim 800 stage-uren. Woerdense scholieren die hun maatschappelijke stage (van 30 uur) op een leuke manier willen invullen, kunnen zich melden bij stage@ijsbaanwoerden.nl. Ze helpen de vrijwilligers op de baan met het uitdelen en innemen van schaatsen, de kaartverkoop en het opgeruimd houden van de baan. “Een onwijs gave stageplek”, zegt een stagiaire die er drie jaar geleden haar maatschappelijke stage vervulde. “Je doet het samen en het is er gezellig. En je bent ook nog lekker buiten in de mooiste periode van het jaar.”

Gratis voor schooljeugd

Doel van de Woerdense Rotaryclubs en JCI Het Groene Hart (de organisatoren van het totale evenement) is met name de Woerdense jeugd t/m 12 jaar een aantal uren ijsplezier te bezorgen. De basisscholen worden uitgenodigd om tijdens schooltijden gratis met hun klassen te komen schaatsen. Buiten de schooltijden is de ijsbaan, na betaling van een bescheiden entreebedrag, toegankelijk voor jong en oud. In de avonden gaat alles plat voor het populaire curlen.

De ontwikkelingen bij de ijsbaan zijn te volgen op de website www.ijsbaanwoerden.nl, via Twitter @IJsbaanWoerden, en op Facebook en Instagram (ijsbaanwoerden).