Fietsrally Moermansk - Zaandam 1996

Op 27 juli 1996 vertrokken de wielrenners met hun racefietsen per Herculus vliegtuig richting Moermansk. Zes weken later, op 7 september, de dag dat Czaar Peter de Grote 300 jaar geleden Zaandam bezocht, was de aankomst op de Burcht in Zaandam.

Een uitzonderlijk project, waaraan circa vijftig Rotaryclubs in Rusland, Polen, Duitsland en Nederland daadwerkelijk en financieel hadden bijgedragen, kwaam daarmee aan het einde,. De opbrengst zou een uniek fundraising record in het bijna zestigjarig bestaan van de club blijken te zijn.

Uiteindelijk zou na aftrek van de kosten 325.000 gulden beschikbaar zijn ten bate van het noodlijdende ziekenhuis in Severomorsk. Niet alleen was er een financiele bijdrage maar er werd ook ondersteuning verleend bij de installatie en opleiding van medewerkers. Daarnaast werd ook de gebruikte inventaris en apparatuur door het ziekenhuis ‘de Heel’ geschonken.