fundraising

Het nuttige met het aangename verbinden

Indachtig het motto van Rotary: 'service above self' organiseren we over het jaar verdeeld verschillende fundraisingacties om geld bijeen te brengen voor onze goede  doelen. We kunnen zelf de acties bedenken en uitvoeren zoals wij dat willen. Groot, klein, cultureel, alles kan. Zo organiseerden we bijvoorbeeld ooit een fietstocht naar Moermansk, meerdere culinaire concerten, een kerstmarkt en een theatervoorstelling, maar vaste prik is onze wijnactie tegen het eind van het jaar.

Een speciale commissie deskundige wijnliefhebbers stelt een mooie lijst met wijnen samen. Onder het genot van een hapje en een uitleg proeven en bestellen we de wijn alvast voor het goede doel èn de feestdagen. Ben je geïnteresseerd om een proeverij bij te wonen, neem contact met ons op. Het is meestal begin november.

Onze Doelen

Eens in de 3 jaar kiezen we de doelen van onze grotere fundraising activiteiten. We proberen daarbij te zoeken naar doelen in de Zaanstreek, maar ook naar een goed doel in het buitenland.

Tot 2023 zullen de opbrengsten worden verdeeld over het Zaans natuur en Milieucentrum, een Hospice voor Zaandam en Het Ebenezer weeshuis in Kiambu (Kenia).

Wij gebruiken ons netwerk om deze doelen te vinden, maar we staan daarbij altijd open voor mooie initiatieven uit de gemeenschap. Weet je een goed (lokaal) initiatief dat  steun kan gebruiken, maak ons erop attent.

Hiernaast vind je een greep uit onze projecten uit het verleden.

Hans Bon wees ons op het project in Kenia:

Ebenezer Restoration Christian Center

In 2007 bracht ik via mijn klant een bezoek aan een weeshuis net even buiten Nairobi. Er zijn rond Nairobi ongeveer 1000 verschillende projecten voor opvang van aids wezen (kinderen van overleden aids ouders). Dit weeshuis had geen behoefte aan kleding of schoenen maar er was een te kort aan geld om alle kinderen naar school te laten gaan. Vanaf die tijd doneren we ongeveer  10000,- Euro per jaar om alle 50 kinderen naar school te kunnen laten gaan. Niet betalen van schoolgeld betekent dat de kinderen onmiddellijk naar huis worden gestuurd. Vanaf het moment dat we betalen is er niet een kind meer naar huis gestuurd. Er zijn er nu 8 op de universiteit en er zijn er al vier afgestudeerd. Zij hebben nu een baan en dragen nu zelf bij aan het huis.

Naast het op school houden van de kinderen doen we ook gewoon zo nu en dan gekke uitstapjes zoals met z’n allen naar een restaurant of met alle kinderen een week naar zee. Hoogtepunten voor deze kinderen die in ons leven zo gewoon zijn. Belevenissen die in het leven van een kind dat niets heeft heel bijzonder zijn.  Dit soort blijdschap maakt het heel dierbaar om te kunnen delen!

Recent heeft Rotary Zaandam een donatie gedaan om nieuwe toiletten en douches te realiseren voor de kinderen van Ebenezer. Sanitaire voorzieningen inclusief eigen schoon water opslag.  Het project is afgerond en voor het eerst in het leven van deze kinderen kunnen ze douchen.

Hans Bon