Projecten 2017-2018

De Blijde Ruiters

Rotaryclub Zaandam heeft de kosten voor deelname van één van de trainers van de Blijde Ruiters aan het congres van Federation on Riding for the Disabled International in Dublin voor haar rekening genomen (€ 495). De Blijde Ruiters is opgezet en voortgezet door Zaanse serviceclubs, Zaanse ondernemers en individuele Zaankanters.

Enkele jaren geleden heeft Rotaryclub Zaandam een pony gefinancierd, die dit jaar helaas is overleden.

PreSint

Ook dit jaar is weer voor 10 gezinnen een sinterklaas- optreden verzorgt. De bijdrage van Rotary Zaandam was niet alleen financieel (€ 1000,-) maar ook zijn er leden actief betrokken geweest als Sint en de Pieten.

Serious Request Zaanstad

Ook dit jaar hebben wij het initiatief van drie dominees uit Zaanstad gesteund met een bedrag van € 500 voor de lokale actie in het kader van Serious Request. Dominee Sjaak Visser: “Ik zoek naar wat mensen met elkaar kan verbinden en hoe je samen met het goede bezig kan zijn”.

Pianoforte Festival

Het Pianoforte Festival is een initiatief van het Honig Breethuis en Raadhuis Zaandijk samen met de Zaanse conservator en verzamelaar van muziekinstrumenten Frans Wytema. Vanaf 2011 heeft pianiste Shuann Chai de artistieke leiding van het festival. Rotaryclub Zaandam heeft zich garant gesteld voor een eventueel tekort tot maximaal € 860,-.

Zwemvereniging De Zaan

Een bijdrage van € 1.000,- ging naar zwemvereniging ZV De Zaan in verband met een nieuw aan te schaffen scorebord. De Zaan heeft als vereniging de ambitie om structureel mee te blijven doen in de top van het waterpolo, waarbij talenten uit de eigen jeugdopleiding komen. ZV De Zaan is een sterke en goed draaiende vereniging waar een kwalitatief hoogstaand kader voor aantrekkelijke en goede trainingen zorgt.

Shelterbox

In 2017 heeft Rotaryclub Zaandam een donatie van 2 x € 750,- gegeven voor twee boxen aan ShelterBox, een internationale noodhulporganisatie die noodhulp /noodonderkomens brengt naar mensen die getroffen worden door natuurrampen of conflicten, waar ook ter wereld. Ditmaal een extra box voor de mensen op Sint Maarten die getroffen waren door de orkaan Irma.

Ryla

RYLA is een Rotary-Rotaract activiteit waarbij jonge mensen van 18 tot 26 jaar gedurende een intensief weekend uitgedaagd worden om via inspanning en ontspanning hun leiderscapaciteiten te ontdekken en te ontwikkelen. Jaarlijks doneert de Rotaryclub Zaandam € 375,-.

European Blues Challenge

De 10e editie van The European Blues Challenge zal in 2020 in het Zaantheater in Zaandam plaatsvinden. Voor het rondkrijgen van de financiering is een bedrag van € 1000 toegezegd vanuit het budget van community service.