Zambia project 2017-2018

Ook in 2017 heeft Rotaryclub Zaandam bijgedragen aan een aantal projecten van ProjectsNow.

De bijdrage van € 1.500,- is besteed aan drie zonnepanelen voor op de bevallingskliniek en de aanschaf van lesmateriaal voor in de schoolbibliotheek.

De bevallingskliniek staat er!

In juli 2017 was het zover: toen werd in Namoomba in Zuid-Zambia, de bevallingskliniek feestelijk geopend. Het gebouw kwam tot stand gedeeltelijk via financiering door de Zambiaanse overheid en gedeeltelijk door stichting ProjectsNow. Zij hebben gezorgd dat de bijdrage van Rotaryclub Zaandam goed besteed werd in de vorm van een aantal zonnepanelen. Door de aanwezigheid van de bevallingskliniek hebben de vrouwen in het gebied een plek waar zij veilig kunnen bevallen.

Onderwijs en onze bijdrage aan de schoolbibliotheek

Alle inspanningen van ProjectsNow om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren zijn gericht op Bbakasa Basic School. Het doel is dat ieder kind goed onderwijs krijgt, elke dag naar school gaat en zich maximaal kan ontwikkelen. Alleen zo kunnen ze zich onttrekken aan de structurele armoede die er op dit moment heerst in Bbakasa en Namoomba. De school is klaar en er is een schoolbibliotheek opgericht waarvoor Engelstalige leer- en leesboeken zijn geschonken. Hier hebben wij als Rotaryclub Zaandam via ProjectsNow hier ook aan bijgedragen. Wij zijn daar trots op!

Bijdrage Micro-kredieten

Onze bijdrage aan de micro-kredieten is erg succesvol gebleken. Wim Wilpshaar van ProjectsNow schreef ons: ‘Alle mensen hebben volgens schema hun lening (deels) terugbetaald. Het is nog en beetje te vroeg om te weten wat het echte effect is van de micro-kredieten. Het feit dat ze (op tijd) terugbetalen is natuurlijk bemoedigend maar het gaat er natuurlijk om of dit tot een structurele verbetering heeft geleid.’