010718-persbericht-annas-huis-en-rotaryclub-zaandam.docx

PERSBERICHT ANNA’S HUIS

Anna's Huis blij verrast met inloop van Rotary Club Zaandam

Op de langste dag van het jaar ontving Anna's Huis bezoek van Rotary Club Zaandam. Gelukkig niet om met de leden van de club over kanker te praten, maar wel om een eerste sponsorbedrag van €5000,- in ontvangst te nemen.

Sylvia Dermout hield als voorzitter van Anna's Huis een prachtige presentatie. Over het idee voor het inloophuis dat ontstond onder een aantal lotgenoten van kanker, allen werkzaam in de gezondheidszorg. En over de noodzaak van deze zorg in de wetenschap dat het aantal mensen met kanker met grote cijfers zal blijven stijgen. Er moest een inloophuis komen voor kankerpatiënten en hun naasten in de Zaanstreek.

Door de bezuinigingen op de psychische zorg en nazorg in de ziekenhuizen verdween ook de psychosociale bijstand voor kankerpatiënten. Uit ervaring wisten de initiatiefnemers hoe onmisbaar deze zorg is en dus besloten ze zich in te zetten voor een inloophuis in de Zaanstreek. Dankzij hun inzet en doorzettingsvermogen is het er gekomen.

Inmiddels is Anna's Huis te bezoeken. Geopend op de eerste sterfdag van en vernoemd naar, Anna Derksen (een van de oprichters), ontvangt zij nu haar eerste gasten. Sylvia heeft inmiddels 83 medewerkers aan Anna's Huis weten te binden, waaronder 40 gastvrouwen en heren. Zij deden allemaal een opleiding om dit vrijwillig werk te kunnen doen. Uitsluitend vrijwillig, want geld voor personeel heeft Anna's Huis niet. Alle kosten moeten komen uit schenkingen en van sponsoren.

Om deze reden kwam Jetty van Dorp (voorzitter van Rotary Club Zaandam) vertellen dat Anna's Huis in elk geval 3 jaar lang kan rekenen op de opbrengsten van fundraising acties georganiseerd door Rotary Club Zaandam.

De eerste opbrengst werd meteen overhandigd, waarna nogmaals benadrukt werd hoe belangrijk deze giften zijn. En meteen werd de hoop uitsproken op meer van dit soort initiatieven. 'Hoort zegt het voort!'

Anna's Huis is open en te bezoeken op de Zorgboulevard van het Zaans Medisch Centrum. Vanaf september is het volledig operationeel met alle activiteiten en workshops die begeleid zullen worden door nog meer vrijwilligers.

------------------------------------------------------------------------

ROTARYCLUB ZAANDAM

Rotaryclub Zaandam, opgericht in 1938, is de oudste serviceclub in de Zaanstreek. Het is een sociaal netwerk, waar het elkaar ontmoeten in een goede sfeer overheerst. Soci­ale projecten zijn een belangrijk onderdeel. Ook de voordrachten, de bedrijfsbezoeken, de excursies en de persoonlijke verhalen brengen een grote diversiteit van ervaringen, die waardevol worden gevonden. De Rotaryclub Zaandam is een club van vrienden die elkaar en anderen veel te bieden heeft.

Vindt u het ook belangrijk iets te betekenen voor de Zaanse samenleving met onder andere projecten zoals nu voor Het Anna’s Huis? En wilt U lid worden van Rotaryclub Zaandam, neem dan contact op met ons via rotaryzaandam@gmail.com. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op om kennis te maken.

Noot voor de redactie - niet voor publicatie

Beeldmateriaal bijgevoegd

Voor meer informatie over Anna's Huis kunt u kijken op: www.lmkz.nl

bellen met: 075 7719027 of mailen met Sylvia Dermout: dermout@levenmetkankerzaanstreek.nl

ANNA'S HUIS

Anna's Huis is vernoemd naar Anna Derksen. Anna was als mamma-care-verpleegkundige werkzaam in het ZMC en heeft zich vanaf het begin vol overgave ingezet voor Zaan de Wandel. Zij overleed op 31 maart vorig jaar aan de gevolgen van borstkanker. Anna's Huis, Centrum voor leven met kanker, is het eerste inloophuis in de Zaanstreek. Er worden patiënten met kanker en hun naasten opgevangen om hen zoveel mogelijk ondersteuning te bieden in het nazorgtraject. Na de medische behandeling in het ziekenhuis krijgt de patiënt daar straks een optimale begeleiding op het gebied van o.a. psycho-sociale zorg, lichamelijk herstel en hulp bij werkhervatting.

Voor vragen over dit bericht of Rotary Club Zaandamkunt u contact opnemen met Fokelien Renckens-Stenneberg, communicatie.rczaandam@gmail.com

RCZaandam

p/a De Hoop Op d’Swarte Walvis