Kunst in het Czaar Peterplantsoen

75 JARIG JUBILEUM ROTARY CLUB ZAANDAM

Beeld Czaar Peterplantsoen

Op 19 september kwamen bewoners van het Czaar Peterplantsoen, leden van Rotary Club Zaandam en gemeente officials feestelijk bij elkaar in het Czaar Peter Huisje. Bij het 75 jarig jubileum van de Rotary club Zaandam werd er een beeld geschonken aan de Czaar Peter buurt. 's Ochtends werd het kunstwerk in het bijzijn van de speciaal uit Spanje overgekomen kunstenaar Enric Adserà Riba onthuld. De Spaans-Nederlandse kunstenaar heeft het beeld in opdracht van de Rotary speciaal voor het Czaar Peter Plantsoen ontworpen.

Keuze buurtbewoners

Het beeld was door de bewoners op 25 juni gekozen uit drie ontwerpen voor hun plantsoen. Rotary Club Zaandam heeft het de buurt geschonken ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum waarmee het de oudste Rotary Club is in de Zaanstreek.

Voorzitter van Rotary Club Zaandam Fokelien Renckens memoreerde in een korte toespraak de waarden die Rotary Club Zaandam het komende jaar nastreeft: het schone, het goede en het ware. Met het schone is nu een begin gemaakt door de keuze het jubileum te vieren met het schenken van een kunstwerk. Dat de bewoners konden kiezen voor een beeld, past helemaal in de plannen van de gemeente om het Czaar Peter Plantsoen, bij wijze van pilot project te laten adopteren door de buurtbewoners. Deze pilot van ‘groenadoptie’ is inmiddels in een ver gevorderd stadium.

Wijkwethouder Jeroen Olthof bedankte de Rotary voor haar betrokkenheid bij de Zaanse gemeenschap en alles wat de club daar de afgelopen 75 jaar aan heeft bijgedragen. Daarna onthulde hij het beeld dat de titel ‘Bekroning’ draagt.

Bekroning

Enric Adserà Riba lichtte nog eens toe hoe het beeld tot stand was gekomen. Met dank aan Machinefabriek Holleman voor het maken van het beeld en Braam Minnesma voor het maken en plaatsen van de sokkel. We zien hierop 4 walvissen uit het wapen van Zaandam, zij dragen de ‘kroon’ van de Czaar. Daarbij steunen zij op een ring waarvan de vorm verwijst naar de vormen in Russische kerkgebouwen. In het midden van het beeld is de vorm van een hart te zien. Het hart dat staat voor vriendschap, zorg en betrokkenheid.

En zo komen Rotary Club Zaandam, Rusland en Zaanstad samen in de schoonheid van het kunstwerk 'De Bekroning' van 75 jaar Rotary Zaandam. Met een live stukje Russische opera zang werd de onthulling door de kunstenaar afgesloten.