Vrijwilligers zeilen mee met Sailing Kids

Sailing Kids

Een zeilvakantie voor Zaanse gezinnen met een chronisch ziek kind.

Al sinds 2013 sponsort Rotary Club Zaandam een schip van Sailing Kids. Niet alleen wordt er gezorgd voor een financiële bijdrage , maar ook daadwerkelijk zeilt een aantal van de leden mee. Sailing Kids is een organisatie die vakanties organiseert voor gezinnen met een chronisch ziek kind in hun midden. Zo zijn er de afgelopen jaren al heel wat Zaanse gezinnen geheel verzorgd op zeilweek gegaan.

Een verslag van de reis in 2016

Alle hands aan dek voor 5 chronisch zieke kinderen en hun familie.

Uitgezwaaid door o.a. wethouder Jeroen Olthof zullen op 13 augustus 2016 5 chronisch zieke kinderen samen met hun ouders en broertjes en zusjes de haven van Enkhuizen uitvaren. Hun zorgen laten ze voor een week op de kade achter. Aan boord van de schoener 'De Vrijheid' zijn ze in de vertrouwde handen van stichting Sailing Kids. De kinderen vinden nieuwe kracht en energie in de wind die door hun haren blaast en de ouders kunnen even heerlijk bijkomen. De zeilvakantie is geheel kosteloos voor de passagiers. Rotary Club Zaandam heeft geld voor deze trip bij elkaar gebracht, dat werd verdubbeld door de Nederlandse stichting voor het gehandicapte kind (NSGK).

Eindelijk weer eens onbezorgd lachen.

Stichting Sailing Kids is in 2006 opgericht door schipper Ruud Stam. Sinds die tijd hebben zich elk jaar zo’n 70 passagiers op te tochten van de stichting ingescheept. De bemanning van Sailing Kids bestaat uit vrijwilligers, waaronder artsen en kinderverpleegkundigen. Daarbij is er ook een kok en een activiteiten begeleider aan boord om de kinderen en hun ouders even hun zorgen te laten vergeten. Sailing Kids won in 2013 een Kroonappel voor haar werk. De crew van de stichting vindt dit fijn, maar zijn nog blijer met mailtjes waarin ouders vertellen hoe ze samen genoten hebben. En hun kind weer eens onbezorgd hebben zien lachen.

Voor de derde keer varen Zaanse gezinnen mee

Toen leden van Rotary club Zaandam 3 jaar geleden hoorden van Sailing Kids werden ze direct enthousiast. Dat chronisch zieke kinderen uit de Zaanstreek nog nooit hadden mee gevaren moest veranderen. Door middel van fundraising acties werd het benodigde bedrag om een schip te laten varen bij elkaar gebracht. Vervolgens werden er gezinnen in de Zaanstreek gezocht en benaderd. Een Rotary vrijwilliger vaart mee om hand en span diensten te verlenen.

Een feestelijk randje

Omdat het de derde keer is dat er Zaanse gezinnen aanmonsteren krijgt de afvaart deze keer een feestelijk Zaans tintje. Wethouder Jeroen Olthof zal in de haven van Enkhuizen aanwezig zijn om het schip op eigen wijze een behouden vaart te wensen en de Zaanse gezinnen een fijne vakantie. Uiteraard zullen er ook leden van Rotary Club Zaandam op de kade staan en is de pers hierbij ook uitgenodigd om de kinderen uit te zwaaien.