Nieuw Seizoen

PROJECT NIEUW SEIZOEN

ROTARYCLUB ZAANDAM DONEERT € 8700,- VOOR DE BOUW VAN EEN NIEUW ONDERKOMEN VOOR STICHTING NIEUW SEIZOEN

Het verhaal van Jordan Huivenaar.

Stichting Nieuw Seizoen, is een stichting, met als doelstelling mensen die moeite hebben om mee te komen in onze samenleving te helpen in de breedste zin van het woord.

Deze stichting is tot stand gekomen door een verlangen van ons, als gezin, om mensen weer als stabiele mensen te laten functioneren. Nadat wij een plek hadden gevonden om deze plannen te realiseren, is de stichting opgericht. Het bestuur van de stichting bestaat uit:

Jordan Huivenaar (voorzitter)

Raymond Okel (Penningmeester)

Hanna Bosch (Secretaris)

Hieronder vertel ik u graag hoe alles tot stand is gekomen:

De afgelopen 5 jaar is het binnen ons gezin een zoete inval geweest. In totaliteit zullen er wel 100 mensen zijn komen binnenlopen, uiteenlopend van een gesprek ter bemoediging, tot regelmatig of zelfs langdurige overnachtingen. De een stond onverwacht in tranen voor de deur en de ander op afspraak. Onze 3 kinderen zijn langzaam meegegroeid in een leven vol met andere mensen aan tafel en missen het inmiddels zelfs als er niemand mee eet.

Door de openheid, warme gesprekken aan tafel en het mee kunnen kijken in een stabiel gezin, kregen deze mensen een herstellend beeld van het gezinsleven, waardoor zij in staat waren andere keuzes te maken en zo weer positiever in het leven konden staan. Hierdoor konden zij op den duur weer goed functioneren in de maatschappij.

Vanuit die warme gezinssfeer leerden de mensen ook dat niet alles rozengeur en maneschijn is. Zij maakten mee dat er ook wel eens problemen waren, maar dan vooral hoe hiermee werd omgegaan. Hoe ons huwelijk succesvol kon zijn en blijven, hoe werk/carrière een rol speelt, hoe er met vrije tijd wordt omgegaan enz.

In sommige gevallen zijn wij ook actief betrokken geweest in het netwerk van personen die met hulpverleningsinstanties te maken hadden. Op deze manier kon er een nauwe samenwerking plaatsvinden met professionele instanties, waardoor het hele proces naar herstel versneld werd.

Nu, een paar jaar verder, kwam het verlangen om dit grootser aan te pakken, maar hoe…

Om een lang verhaal kort te maken, hebben wij uiteindelijk een oude campingboerderij gekocht aan de Zuiderweg 71 te Wijdewormer, met een hoop bebouwing en de mogelijkheid om hier zelf te wonen en aan hun huis een apart woonhuis te maken, geschikt voor 8 personen.( ca. 235m2 en 8 slaapkamers)

20170503_164634.jpg

Het is de bedoeling dat de mensen die ervoor kiezen om een tijdje met ons mee te wandelen in het leven, zich door de huiselijke sfeer en warmte snel vertrouwd voelen en hun harten durven te delen. Doordat er dagelijks met zijn allen wordt gegeten aan tafel, de tuin samen wordt verzorgd, er wordt gelachen maar soms ook gehuild, geloven wij dat deze mensen zullen herstellen en uiteindelijk in staat zullen zijn om weer op eigen benen hun plaats in de maatschappij in te nemen, op een gezonde manier.

De minimum leeftijd die wij zullen hanteren is 18 jaar.

De verblijfsduur zal maximaal een jaar zijn, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Tevens willen wij de mogelijkheid bieden voor mensen om even uit te kunnen blazen en bijvoorbeeld een weekje ertussen uit te kunnen.

Als iemand die volwassen wordt en merkt dat hij/zij bepaalde dingen heeft gemist in de opvoeding, of vervelende dingen heeft meegemaakt en daardoor niet lekker functioneert in zijn/haar omgeving/werk/relatie, dan komt hij/zij in aanmerking om bij ons een tijdje te kunnen verblijven. Er zal een intakegesprek plaatsvinden om te kijken of de situatie nog niet erg genoeg is en of iemand doorverwezen zou moeten worden naar de professionele zorg.

Op de zijlijn hebben wij een GGZ psycholoog die ons helpt en bijstaat in de soms complexe situaties. Verslavingszorg, pedofilie, suïcidale mensen en zware psychiatrie kunnen en zullen wij niet verzorgen, hiervoor zijn er gelukkig deskundige hulpaanbieders in Nederland.

Wij hebben alles wat we hadden in dit project gestopt, echter met de wetenschap dat we niet genoeg zouden hebben om dit plan af te maken.

Om deze reden hebben wij een stichting opgericht met als doel fondsen te werven om zodoende de verbouwing van de ruimtes te kunnen bekostigen.

Doordat de bewoners een financiële bijdrage zullen leveren, naar vermogen, zal de stichting uiteindelijk selfsupporting worden. De meeste mensen die support vragen hebben over het algemeen een baan en verdienen de kost. We willen geen geld te verdienen aan de zorg voor mensen, maar willen wel graag de kosten kunnen blijven betalen.

Ik zal als hoofdkostwinnaar mijn werk in de bouw blijven uitvoeren en mijn vrouw Marieke zal stoppen met werken om zodoende haar tijd aan de zorg van de bewoners te kunnen besteden.