Juni 2018 Krantenartikel bijdrage Anna's Huis

Rodi nieuws uit de regio

Anna's huis blij verrast met inloop van Rotary Club Zaandam

Ontvangst van fundraisingbedrag met Annelies, Sylvia en Jetty in Anna's Huis. (Foto: Rotary Zaandam)

ZAANDAM - Op de langste dag van het jaar ontving Anna's Huis bezoek van Rotary Club Zaandam. Gelukkig niet om met de leden van de club over kanker te praten, maar wel om een eerste sponsorbedrag van 5000 euro in ontvangst te nemen.

Sylvia Dermout hield als voorzitter van Anna's Huis een prachtige presentatie. Over het idee voor het inloophuis dat ontstond onder een aantal lotgenoten van kanker, allen werkzaam in de gezondheidszorg. En over de noodzaak van deze zorg in de wetenschap dat het aantal mensen met kanker met grote cijfers zal blijven stijgen. Er moest een inloophuis komen voor kankerpatiënten en hun naasten in de Zaanstreek.

Psychosociale bijstand

Door de bezuinigingen op de psychische zorg en nazorg in de ziekenhuizen verdween ook de psychosociale bijstand voor kankerpatiënten. Uit ervaring wisten de initiatiefnemers hoe onmisbaar deze zorg is en dus besloten ze zich in te zetten voor een inloophuis in de Zaanstreek. Dankzij hun inzet en doorzettingsvermogen is het er gekomen.

Inmiddels is Anna's Huis te bezoeken. Geopend op de eerste sterfdag van en vernoemd naar, Anna Derksen (een van de oprichters), ontvangt zij nu haar eerste gasten. Sylvia heeft inmiddels 83 medewerkers aan Anna's Huis weten te binden, waaronder 40 gastvrouwen en heren. Zij deden allemaal een opleiding om dit vrijwillig werk te kunnen doen. Uitsluitend vrijwillig, want geld voor personeel heeft Anna's Huis niet. Alle kosten moeten komen uit schenkingen en van sponsoren.

Opbrengst

Om deze reden kwam Jetty van Dorp (voorzitter van Rotary Club Zaandam) vertellen dat Anna's Huis in elk geval drie jaar lang kan rekenen op de opbrengsten van fundraising acties georganiseerd door Rotary Club Zaandam.

De eerste opbrengst werd meteen overhandigd, waarna nogmaals benadrukt werd hoe belangrijk deze giften zijn. En meteen werd de hoop uitsproken op meer van dit soort initiatieven. 'Hoort zegt het voort!'

Anna's Huis is open en te bezoeken op de Zorgboulevard van het Zaans Medisch Centrum. Vanaf september is het volledig operationeel met alle activiteiten en workshops die begeleid zullen worden door nog meer vrijwilligers.

Artikel geplaatst op dinsdag 26 juni 2018 - 09:46