Hans Melchers

DE  COMMISSIE  KUNST  EN  CULTUUR.

 

 

HANS  MELCHERS.

Bloemendaal 28 april 1938.

 

cid:image001.jpg@01CE690B.F59C9700

 

Gefortuneerd zakenman. (miljardair) In maart 2012 kocht hij ongeveer duizend kunstwerken uit de inboedel van de failliete DSB bank (dus uit de vroegere collectie van DS ART,  van Dirk Scheringa) Aankoopkosten? Kunstkenners schatten de waarde op die totale collectie van 1240 stuks op 14 miljoen euro.

 

Die kunstwerken worden ondergebracht in een nieuw museum voor Realistische Kunst in het voormalige – paviljoenachtige – gemeentehuis van het Gelderse Gorssel.

Dat kostte Melchers in januari 2013  2 ½ miljoen euro. Niet inbegrepen de restauratie- werkzaamheden en de aanpassingen tot een museum! Denk daarbij o.a. aan de beveiligings- voorschriften.

 

In het voorjaar van 2014 gaan de deuren open.

 

Ook komt er een dependance in het Kasteel Huize Ruurlo met wisseltentoonstellingen.

Dat pand kocht Melchers in september 2012.

 

Die 1000 kunstwerken horen bij het  MAGISCH  REALISME.

Geschilderd door Pyke Koch, Dick Ket, Raoul Hynckes, Wim Schuhmacher en mijn favoriet

                                           

 

 

 

 

 

 

 

Carel Willink.

 

DOOR VERVREEMDING ANDERS NAAR DE WERKELIJKHEID KIJKEN.

 

cid:image002.jpg@01CE690B.F59C9700

 

Een voorbeeld van deze stroming is het schilderij “DE JOBSTIJDING” uit 1932 door Carel Willink. De jaren ’30 die Willink aanduidde als een barre tijd van werkeloosheid en faillissementen. Wat voor een boodschap krijgt die man.??

Olieverf op doek 62x92 cms. In bezit van het Stedelijk Museum in Amsterdam.

 

cid:image003.jpg@01CE690B.F59C9700

 

Nog een voorbeeld: “DE ZEPPELIN” uit 1933 door Carel Willink.

 

 

\Neo-klassieke huizen aan de P.C. Hooftstraat hoek Stadshouderskade.

Alles realistisch; maar ook hier een dreiging; donkere wolken; barst er een onweer los?

Willink is hier de onheilsprofeet. Hij signaleert het Nazisme. Weinigen deelden in Nederland met hem die angst. De Zeppelin – De Bolknak” – Symbool voor Nazi-Duitsland.

De argeloze niets vermoedende – goed geklede – burger uit Amsterdam-Zuid zwaaide naar het Paard van Troye.

Olieverf op doek 75x100 cms. In het bezit van Hans Melchers.

 

cid:image004.jpg@01CE690B.F59C9700

 

CAREL  WILLINK.

Amsterdam 7 maart 1900 – Amsterdam 18 oktober 1983.

 

“Een boom moet bij mij in de grond staan, je moet niet het gevoel hebben dat hij er om de compositie staat. Vensters moeten niet ingeschilderd zijn alsof het kartonnen muren zijn, ze moeten lekker in de steen zitten.”

 

“Ritmische muziek onder mijn werk vind ik wel eens plezierig, Radio Noordzee en hoe heet het, Veronica.”

 

“Naakt is voor mij esthetisch belangrijk, erotisch niet. Ik kan een naakt zeer objectief bekijken zonder in zwijm te vallen.”

 

“Blauw wordt algemeen beschouwd als een beetje filosofische, weinig hartstochtelijke kleur. Blauw in een schilderij is heel belangrijk, geel is een nijdige kleur die me irriteert en die spaarzaam toegepast moet worden.”

 

“Ik ben nooit helemaal rijk geweest, ik ken geen uitersten: ik heb geen schulden, maar ook geen vermogen. Ik heb zelf weinig nodig.”

 

“Als ik een richard was, zou ik wel een optrekje in Rome willen hebben: al die stijlen door elkaar…Maar daar moet je een paar ton voor hebben.”

 

“Bij mijn schilderijen behoort een mooie lijst, geen latjes. Ik houd van het vierkante doek, dat een soort kiekkastje is waardoor ik mijn wereld laat zien…”

 

“Er bestaan allerlei mythes over het schilderen. Rembrandt zei: je moet niet te dicht bij een schilderij komen, dan krijg je giftige dampen in je neus. Ik geloof dat niet zo.”

 

 Toine van Hooff

gastschrijver.