Speeddaten met professionals

logo_ri_transpRotaryclub Zevenaar

Speeddate met professionals

Zevenaar, 22 februari 2017

Daten is populair, dus waarom niet jong beginnen? Woensdag 22 februari was het dan ook volop mogelijk bij de beroepenavond ‘Speeddaten met professionals’. Een initiatief van Rotaryclub Zevenaar, Rotaryclub Duiven het Liemers College en Candea College.

Verkeerde keuze voorkomen

Verkeerde studiekeuzes, je hoort het vaak. Jongeren kiezen voor een studierichting en vallen vervolgens uit, vaak al in het eerste jaar. Met een beroepenavond wilden het Candea College en Liemers College daar iets aan doen. Daarbij werd er samengewerkt met de Rotaryclubs in Duiven en Zevenaar.

Eerste editie was al succesvol, daarom dit jaar weer

Vorig jaar was de eerste editie en die was gelijk succesvol. Dit jaar werden “misschien wel duizend” leerlingen en ouders verwacht. De verkeersregelaars waren ingehuurd. Plus tachtig à negentig professionals, die klaarstonden om de werkenden van de toekomst van informatie te voorzien over hun vak. Decaan en medeorganisator Jan-Hendrik de Jonge van het Candea College: “Het kon haast niet anders of het moest weer een succes worden. Op basis van de ervaringen van vorig jaar hadden we dit jaar de foutjes eruit gehaald. Leerlingen konden met deze avond écht hun voordeel doen.”

V.l.n.r. Janny van Meenen (decaan Liemers College), Jan Hendrik de Jonge (decaan Candea College), Jacqueline Willemsen (Rotary Duiven) en Jan de Nooij (Rotary Zevenaar). (Foto: John Voermans)

Zeer brede keuze

De speeddatevorm is niet nieuw. Elders in het land passen andere scholen die met succes toe. De professionals hadden ook in Hotel Van der Valk in Duiven de meest uiteenlopende beroepen: van tandarts tot accountant en van rechter tot journalist. Van iedere beroepsgroep was één representant aanwezig. Dat maakte de keuze voor leerlingen en hun ouders zeer breed.

Doorpraten met de professional

De professionals zaten woensdag 22 februari aan tafels waar leerlingen en hun ouders vrijblijvend konden aanschuiven. De professional gaven een korte presentatie van zijn of haar vak en er konden vragen worden gesteld. Het was ook mogelijk om na een ‘date’ nog even met een professional door te praten. Rob de Leeuw van Rotary Zevenaar: “Op deze manier kregen leerlingen een realistische kijk op een bepaald beroep. Niet alleen de romantische kant werd dus belicht.” Collega-Rotarylid Jan de Nooij: “Afhankelijk van het beeld dat leerlingen tijdens een speeddate kregen, konden ze worden bevestigd in de keuze, maar het kan ook zijn dat ze na deze avond weten dat ze een bepaald beroep juist níet moeten kiezen.”

Alle info voor de leerlingen

Het Candea College en het Liemers College zorgen aanvullend op de gesprekken voor informatie over de opleidingen die nodig zijn voor bepaalde beroepen. Zo kunnen ook de leerlingen die dit jaar eindexamen doen, er nog profijt van hebben.

Werknemers behouden voor de regio

Het voordeel van de beroepenmarkt is niet alleen aan de kant van de leerlingen. De professionals komen vrijwel allemaal uit de Liemers, een regio die moeite heeft met het behouden van hoogopgeleiden. Door een aantrekkelijk (maar realistisch) beeld te schetsen, bestaat op termijn de mogelijkheid dit soort mensen voor de Liemers te behouden. De kosten van de beroepenmarkt komen voor een klein deel voor rekening van de deelnemende scholen. Rotary draagt het overgrote deel bij.