© 2022 Rotary in Nederland.

Algemene Informatie

1. Rotary Caravanclub Nederland
  2. Zo begon het.
  3. De leden.
  4. Weekendkampen.
  5. Op reis.
  6. Geïnteresseerd?
  7. Bestuur tot 1-7-2019:

ROTARY CARAVANCLUB NEDERLAND

Er zijn veel manieren om als Rotarian ‘fellowship’ te beleven. Uiteraard allereerst binnen de eigen club maar ook daarbuiten bij het genieten van een hobby samen met andere Rotarians. Zo bestaan ‘fellowship’–organisaties binnen Rotary International o.m. voor motorfietsers, golfers, postzegelverzamelaars, zeilers, fietsers, sportvliegers en gelukkig ook voor caravanners/kampeerders.

ZO BEGON HET

Engeland is de bakermat van het caravannen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in dat land in 1967 het initiatief werd genomen per caravan de Rotaryconventie in Nice te bezoeken. Daar samen met Rotarians op een zelfde camping was zo’n succes dat een twintigtal caravanners besloot een ‘Rotary Caravanning Fellowship’ op te richten die al na korte tijd een internationaal erkende organisatie werd. In 1973 werd de Rotaryconventie in Lausanne gehouden. De jonge Engelse club liet weten in die plaats op een camping een aantal plaatsen te hebben gereserveerd. Wijlen Rtn Robbie Hofstede gaf aan dat initiatief bekendheid in Nederland. Het resultaat was dat 16 Nederlandse equipes zich op de Zwitserse camping meldden. Twee jaar later zag de Nederlandse afdeling van de ICFR het levenslicht.

DE LEDEN

De afgelopen 35 jaar is ICFR-Nederland niet alleen gegroeid maar ook volwassen geworden en telt nu ca.100 equipes als leden. Het zijn Rotarians maar ook - als geassocieerde leden - Past Rotarians, weduwen van Rotarians en de partners. De ‘fellowship’ binnen de ICFR wordt op twee manieren ervaren namelijk vanuit het lidmaatschap van Rotary en vanuit de hobby reizen met caravan, camper en soms met een vouwwagen of tent.

WEEKENDKAMPEN

Jaarlijks wordt eind april en eind augustus een weekendkamp georganiseerd. Telkens in een ander deel van het land. De organisatie is in handen van leden uit die regio. De officiële opening is op vrijdag aan het einde van de middag en wordt gevolgd door een gemeenschappelijke borrel en avondjes van zes.

’s Zaterdags is steevast een interessante excursie in het programma opgenomen naar bedrijven, musea, instellingen.

Deelname aan een wandeling of een fietstocht in de omgeving van het kamp is ook een optie. Er is die dag altijd ruimschoots gelegenheid voor onderlinge contacten. Na het aperitief wordt gezamenlijk gedineerd, de laatste jaren regelmatig opgevrolijkt door muziek uit eigen gelederen.

De zondagmorgen is altijd beschikbaar voor een “serieus uur”. Soms in de openlucht soms in een kantine of cafézaal.

Steeds weer een verrassing. Nadien wordt bij voorkeur in de openlucht ‘vergaderd’, in een kring, gezeten op eigen stoelen. Clubzaken zoals plannen voor een volgend kamp en gezamenlijke reizen komen aan de orde. De vergadering loopt uit op het nuttigen van zelf meegebrachte drankjes en hapjes. In de loop van de middag wordt het kamp officieel gesloten. Facultatief is er voor de deelnemers nog een nablijversdiner. Het is altijd mogelijk voor eigen rekening eerder dan op vrijdag te komen en later dan op zondagavond te vertrekken, waarbij de organisatie er naar streeft om voor die “aangeplakte” dagen dezelfde overnachtingstarieven te bedingen als die tijdens het kamp.

OP REIS

Leden vinden het ook plezierig samen een binnen- of buitenlandse reis te maken. In kleiner verband worden reizen georganiseerd met reisdoelen in Nederland en Europa vaak gekoppeld aan een bepaalde activiteit (tekenen/schilderen, fietsen, bergwandelen, wintersport). Zelfs camperreizen naar de Verenigde Staten en Canada stonden de afgelopen jaren op het programma. Ieder lid kan het initiatief tot het organiseren van een groepsreis nemen.

GEÏNTERESSEERD?

Eerst even de financiële kant. De jaarlijkse contributie bedraagt slechts € 15,00 p.p. Inschrijfgeld is niet verschuldigd. Aanmeldingen die zijn ontvangen tot en met het tijdstip van het najaarskamp gaan (met terugwerkende kracht) in op 1 januari van het lopende jaar, aanmeldingen na het najaarskamp op 1 januari van het nieuwe jaar. Voor deelname aan de voor- en najaarskampen moet op dit moment per kamp gerekend worden op € 120,00 per equipe van twee personen. Voor alleengaanden geldt uiteraard een lager bedrag. Wilt u eens vrijblijvend zo’n kamp meemaken neem dan contact op met de secretaris.

U bent van harte welkom!

BESTUUR TOT 1-7-2019:

Voorzitter: Theo Grootjen