Jan Vader Memorial

Een uniek samenwerkingsproject van RC Tiel met district 1550 voor de bouw
van 500 watertanks in de regio Nakuru in Kenia ter herinnering aan clublid
en oud gouverneur Jan Vader.

Op 12 juli 2012 overleed PDG Jan Vader 61 jaar jong. Kort na zijn installatie als gouverneur van district 1550 in juli 2011 kreeg hij de verschrikkelijke mededeling dat hij een ongeneeslijke hersentumor had en nog maar een jaar te leven. Zijn hele leven stond vanaf dat moment op zijn kop. Zijn activiteiten als gouverneur werden in de loop van de maanden noodgedwongen beperkt en hij moest praktische oplossingen bedenken zoals regiobijeenkomsten i.p.v. de gebruikelijke individuele clubbezoeken. Hij bleef echter waar mogelijk bij overleg en planning in het district betrokken zo ook bij de voorbereiding en organisatie van de districtsconferentie. Die uitermate geslaagde jaarlijkse bijeenkomst vond plaats op 28 april 2012 op het terrein van de Floriade in Venlo.

Een voortreffelijke accommodatie,  prachtige omgeving, bijzondere en inspirerende sprekers met een boodschap, prima catering en belangrijk een heleboel aardige Rotarians. Een fantastische opkomst met rond 300 deelnemers. En last but not least de aanwezigheid van Jan Vader, die er op het laatste moment toch zelf bij kon zijn. Hij verbleef toen al een maand in het hospice in Tiel. Hij heeft genoten van “zijn” Discon.

Hij had als gouverneur graag een waterproject geïnitieerd. Dat was er niet van gekomen. In overleg met zijn club, Rotaryclub Tiel en Carol Govers, zijn opvolger als gouverneur, die door de omstandigheden al eerder de praktische leiding had van het district werd besloten na zijn dood dat idee alsnog gestalte te geven. In overleg werd gekozen voor een reeds 10 jaar “draaiend” en succesvol initiatief: het 6T watertank project van RC Hoorn in samenwerking met RC Nakuru ter plekke in Nakuru/Kenia. Zo werd het “Jan Vader Memorial Project” geboren. Zijn bijzondere betrokkenheid bij Rotary in al zijn facetten krijgt hiermee een blijvend karakter. RC Tiel sponsorde de eerste 10 tanks en besloten werd hiervan daadwerkelijk een districtsinitiatief van te maken en alle 72 clubs erbij te betrekken. Ze allemaal uit te nodigen een of meer tanks te sponsoren. Doelstelling was de realisatie van 100 tanks, het werden uiteindelijk 150 tanks. Een groot succes!