IN MEMORIAM

Bij het overlijden van
Wouter van Putten (1945-2024)

Wouter is niet meer. Begin deze week ontvingen wij dit treurige bericht.

Toen ik in 2003 Rotarian werd, was Wouter al 6 jaar lid. Hij was via een collega geïntroduceerd in het jaar dat Evert Beers, één van onze latere ereleden, gouverneur was. Drie jaar later was Wouter zelf al voorzitter van onze club. Kortom hij maakte snel carrière binnen de Rotary. Tegelijkertijd was hij ook de man van Lien en vader van drie zoons. In zijn tweede huisje in Norg was de Rotary meer dan eens welkom. Wouter genoot van de jaarlijkse uitstapjes naar en met onze Rotary-vrienden in Bonn, aanvankelijk nog met de hele familie, later alleen met Lien. Fellowship stond hoog in zijn vaandel.

Toen Wouter in 1997 als lid geïnstalleerd werd, was hij directeur van de Dienst Groenvoorziening in Den Haag. Kort daarop werd hij voorzitter van het stadsdeel Scheveningen. Een jaar na mijn eigen introductie bij de Rotary nam hij bij de gemeente Den Haag afscheid en werd wethouder in Rijswijk. Het was zijn laatste functie voor zijn pensioen in 2010. Maar hij bleef betrokken bij het groen en ‘zijn’ gemeente, Rijswijk.

Toen in onze club Dirk van der Veer gouverneur werd, zal die actie Wouter geïnspireerd hebben ook voor die functie te gaan. Voor het zo ver was, trad hij op als voorzitter van de Lustrumsommissie, ik meen in 2005. Dat dit destijds niet helemaal naar ieders wens is gelopen werd hem nog lang nagedragen. Maar Wouter zat niet bij de pakken neer en ging uiteindelijk op voor het gouverneurschap. Hij vroeg mij toen om assistent-gouverneur voor de Haagse regio te worden. Zo heb ik zijn invulling van deze functie van nabij meegemaakt.

Wouter wilde in die jaren iets aan de stad Den Haag nalaten, namelijk een “Rotary Centre for International Studies in Peace and Conflict Resolution”. Een soort faculteit gelieerd aan de Universiteit van Leiden, waar internationale studenten zouden kunnen studeren op het terrein van vredesvraagstukken. De financiering was spoedig rond en ons toenmalige lid Christward Gradenwitz heeft toen samen met Professor Jouke de Vries een klinkend curriculum geschreven. Helaas het Centre kwam niet in Den Haag maar in Kampala.

Toen Wouter in juni 2011 tot gouverneur werd benoemd was dat voor hem een grote mijlpaal. Zijn zoons kwamen over uit het Verre Oosten. We hebben daar nog een foto van waarop hij, zojuist benoemd, als trotse vader met zijn hele familie poseert.

Tijdens zijn gouverneurschap, raakte Wouter zeer betrokken bij de totstandkoming van een samenwerking tussen de TRF (The Rotary Foundation) en het IHE (Instituut voor Water Educatie in Delft). De Rotary Foundation stelde scholarships ter beschikking voor studenten om een Masters opleiding te volgen in ‘Watermanagement and Sanitation’. Dit alles onder de vlag van Unesco. In mei 2012 mocht Wouter uit handen van de wereldpresident symbolisch de eerste 1 miljoen euro ontvangen. Velen zijn inmiddels bekend met het gastouderschap, de host counselors voor deze studenten.

In het jaar dat Wouter als gouverneur de clubs bezocht, was ik in deze regio daar steeds bij. Het viel mij op, dat Wouter niet zo zeer een boodschap bracht, maar vroeg wat hij voor de clubs kon betekenen en waar hij ze kon helpen. En als hij iets toezegde gaf hij daar altijd opvolging aan, kortom hij was steeds dienstbaar. Later zou hij daar zelf het volgende over zeggen:

Tussen 2009 en 2012 heeft dat veel tijd en energie gekost, maar het heeft me ook enorm veel gebracht. Een kijkje achter de schermen van die immense wereldorganisatie en een aantal prachtige ervaringen op wereldconventies in Montreal, New Orleans en Bangkok. De training in San Diego niet te vergeten was een hoogtepunt. Dat deed mij beseffen wat een voorrecht het is om deel uit te maken van een organisatie die zich inzet in de wereld met het credo ‘Service above self.’ Ook het werk wat ik daarna heb gedaan en tot 30 juni 2020 nog doe, The Council on Legislation is een dankbare taak. Het confronteert je met het wezen van Rotary en de discussie over de toekomst van de organisatie die je om de drie jaar voert met 530 collega gedelegeerden uit de hele wereld is een geweldige belevenis.

In 2016 werd onze club medeorganisator van de Districtsconferentie, met Wouter als grote inspirator. Het hoofdprogramma werd ingevuld door vijf succesvolle Start Ups, en omlijst door muziek van het Haags Jeugd Orkest. Ook de RYLA werd naar dit weekend in Den Haag verplaatst. Iedereen had het bijzonder naar de zin en velen bleven tot het eind. De DISCON werd bovendien afgesloten met een positief saldo van € 5.000, - dat werd geschonken aan Save The Children.

De laatste daden van Wouter bestonden onder meer uit het mogelijk maken van twee nieuwe Rotary clubs. Zelf beleefde hij daar veel vreugde aan. Na vijf jaar vallen en opstaan lukte het een aantal enthousiaste mensen onder begeleiding van Wouter namens Rotary International de nieuwe club Rotary Nieuwspoort op te richten. Ze floreren geweldig, en hebben inmiddels bijna veertig leden.

Een zelfde huzarenstukje volbracht hij twee jaar geleden, toen een groepje uit Wassenaar aanklopte, na onenigheid binnen hun club; zij wilden zelfstandig verder gaan. Dit werd Rotary Wassenaarse Slag, inmiddels met zesentwintig leden.

Wouter was Paul Harris Fellow en erelid van maar liefst drie Rotary clubs. Ik geloof dat dit laatste een unicum is. Tot slot wil ik eindigen met de spreuk die op de rouwkaart staat:

De ware zin van het leven is om bomen te planten, waarvan je niet verwacht zelf in de schaduw te kunnen zitten.

Wouters installatie als gouverneur in 2011

Ria Edelman