Rotary !00 jaar Estafette

100 jaar Rotary in Nederland

In 2023 bestaat Rotary 100 jaar in Nederland. Op 29 januari 1923 werd Rotaryclub Amsterdam als eerste club in Nederland opgericht en op 13 maart volgde Rotaryclub Utrecht. Dat gaat door alle districten en clubs uitgebreid gevierd worden.

Op zaterdag 28 januari 2023 start de viering van 100 jaar Rotary in Nederland met een speciaal middag- en avondprogramma in de Amsterdamse Stadsschouwburg ofwel ITA (Internationaal Theater Amsterdam). Zet de datum vast in je agenda!

Iedereen is van harte welkom, Rotarian, Rotaractors en geïnteresseerden. We hopen iedereen daar te zien om samen het eeuwfeest van RC Amsterdam en de start van 100 jaar Rotary in Nederland mee te beleven.

Estafette door 7 Districten

Zaterdag 28 januari 2023 start ook de ‘100 jaar Rotary estafette’ van Rotary en Rotaract. We gaan in 2023 van district naar district, van club naar club fietsen, wandelen, rennen etc. Dat zijn in totaal ruim 5.000 km om alle meer dan 500 clubs in de 7 districten te bereiken. Met elkaar gaat het zeker lukken om alle Rotary- en Rotaractclubs in 2023 te verbinden.

Het idee is dat elke club een traject voor zijn rekening neemt en aan de volgende club het stokje overdraagt. Met wind tegen, of wind mee, in regen of met zonneschijn, óp naar de volgende club of district. Dat zal voor veel publiciteit zorgen voor onze clubs en goede doelen. Zo kan een club bijvoorbeeld de kilometers laten sponsoren, met de estafette bijvoorbeeld gehandicapten een leuke dag bezorgen of een feestelijke overdracht organiseren.

Om historische redenen zal de eerste fase van de regio Amsterdam naar de regio Utrecht gaan. Na de viering van de verjaardag van RC Utrecht op 11 maart 2023 zal de estafette verder het land door trekken. Aan het eind van het jaar wordt het stokje overgedragen aan België waar in 2024 de eerste club het eeuwfeest viert.

7 districten – 7 aandachtsgebieden

In elk van de 7 districten komt een van de 7 Areas of focus of aandachtsgebieden van Rotary in de schijnwerpers te staan. Rond dat thema worden speciale activiteiten georganiseerd.

In ons district D 1590 is het aandachtsgebied WASH, Water, Sanitatie en Hygiëne.

Route en datum

De Estafette start in D 1580 en wel in Amsterdam (daar ontstond de eerste club) op zaterdag 28 januari 2023 en gaat dan langs alle clubs in Nederland naar Hulst in Zeeland waar voor de laatste maal het Estafette stokje wordt overgedragen op zaterdag 30 december 2023 aan een Belgische club.

In ons District1590 zal de Estafette starten op zaterdag 22 april 2023 en dan via alle clubs eindigen in Raalte op 8 juli 2023 Rc Raalte draagt het stokje die dag over aan Rc Hellendoorn van district D 1550.

De routes

De route wordt emissie loos afgelegd, d.w.z. het staat de club vrij om te fietsen, te skeeleren, te varen, te suppen enz. De routes zijn samengesteld door Rotaract Amsterdam en gaan langs een natuurlijke, fraaie route via Fietsknooppunten.

De datum van de Estafette is vaststaand, de route mag de club zelf bepalen. De hierboven aangegeven route is een mogelijke die wel uitgewerkt is in fietsknooppunten maar clubs mogen uiteraard een andere route samenstellen.

In die gevallen dat er in een plaats meerdere Rotaryclubs en een Rotaract club is zullen die clubs in onderlinge samenwerking de route bepalen en op de aangegeven datum afleggen.

De gedachte is dat er een “opgetuigde” bakfiets als een soort estafettestokje zal dienen.

Doelstelling van deze landelijke actie is om door ca. 5000 km emissie loos van club naar club te fietsen de bekendheid van de 500 Rotary clubs in Nederland te vergroten, Rotaract te promoten en de Areas of Focus onder de aandacht te brengen.

We laten zien dat we People of Action zijn!