Maandbrief nr. 7 Januari 2024

Beste leden in District 1560
De jaarwisseling ligt al weer een aantal weken achter ons en we kijken wat het jaar 2024 ons zal brengen. Het nieuwe Rotarythema voor 2024-2025 wordt De magie van Rotary.

De Pets en Discon staan al weer gepland, respectievelijk op 16 maart en 20 april. De Discon en andere onderwerpen zullen in deze maandbrief ter sprake komen.

Ik wens u allemaal een goed en gezond 2024 toe met veel inspirerende gebeurtenissen

RI-maandthema: vocational service

In de maand januari staat voor Rotary International vocational service als thema centraal. Vocational service is één van de vijf 'avenues of service'. Binnen vocational service staat de vraag centraal: hoe kan ik me dienstbaar maken aan de samenleving via mijn beroep.

Vocational service staat aan de basis van Rotary en hiermee onderscheidt Rotary zich ook van andere serviceclubs. Bij vocational service horen het stimuleren en toepassen van hoge ethische normen in bedrijf en beroep. Daarnaast wordt maatschappelijke problematiek vanuit verschillende beroepen (classificaties) bezien en herkenbaar gemaakt in de club.

Vaak wordt de vraag gesteld: “hoe kunnen we binnen onze club inhoud geven aan vocational service”?

Je kunt dan denken aan de volgende activiteiten:

• beroepspraatje
  • levensbericht
  • bedrijfsbezoek
  • 5-minutenpraatje
  • dialoog actueel onderwerp
  • lagerhuisdebat / stellingenspel
  • dilemmabespreking – ethisch handelen in je beroep
  • beroepenvoorlichting
  • stageprojecten
  • new generations exchange (NGE)
  • Rotary youth leadership awards (RYLA)

Voor een workshop ethische dilemma’s kun je contact opnemen met de commissie vocational service van ons district. Binnen ons district is Janet Kuiper (RC Arnhem) voorzitter van de commissie. Ook als je in je club vragen of ideeën hebt over vocational service, kun je Janet Kuiper hiervoor benaderen.

Finish estafette 100 jaar Rotary NL en start voedselbos

Een terugblik

Op zaterdag 16 december hebben we ons prachtige jubileum van 100 jaar Rotary in Nederland afgesloten in Sluiskil en Hulst. Wat een geweldig jaar met prachtige initiatieven door heel het land.

In 2023 zijn we op 28 januari in Amsterdam van start gegaan voor een estafette langs alle clubs in Nederland. Inmiddels is de estafette op 16 december tot een goed einde gebracht in Zeeuws Vlaanderen. Op die dag hebben we een feestelijke afsluiting gehad van “100 jaar Rotary in Nederland”.

In de middag zijn de eerste zeven bomen geplant voor het voedselbos. Dit voedselbos zal een blijvende herinnering zijn aan de 100e verjaardag van Rotary in Nederland.

Vervolgens was er een mooi concert in de basiliek in Hulst. De avond werd afgesloten met een diner.

Nieuwsbrief jeugduitwisseling

Op dit moment zijn er 18 Nederlandse jongeren op jaaruitwisseling. Verdeeld over USA, Canada, Mexico, Brazilië, Argentinië, Frankrijk, Finland, Spanje, Italië en zelfs Indonesië beleven ze elk hun ‘lifetime in a year’. Het is een wederkerig programma dus er zijn uit die landen ook 18 exchangestudents hier in Nederland.

Er zijn 30 nieuwe aanmeldingen voor Rotary's uitwisselingsprogramma voor volgend jaar. Een aantal van deze jongeren is nog op zoek naar een sponsorclub. Interesse als club?
Mail ons: interesse@rotaryyep.nl of kijk op onze app wat het allemaal inhoudt en oplevert.

Meer nieuws over de jeugdactiviteiten kun je lezen in de laatste NIEUWSBRIEF. (Najaar 2023)

Discon 2024  (20 april 2024)

De dag zal worden geopend met een paneldiscussie o.l.v. Wouke van Scherrenburg, met als deelnemers o.a. Guus Hiddink en Otwin van Dijk (namen nog even onder voorbehoud). Vervolgens zullen er een aantal workshops worden gehouden, waarvoor een keuze gemaakt dient te worden. Na de lunch kunnen er een aantal bedrijven worden bezocht (ook hier weer voorkeur opgeven). Kortom een gevarieerd en interessant programma. Uitgebreide informatie volgt later!

Nieuw Rotary Thema 2024-2025

De inkomend RI-president Stephanie Urchick onthulde recent het thema voor 2024-2025, The Magic of Rotary:

"We gaan polio niet beëindigen of vrede brengen in de wereld door met een toverstok te zwaaien. Het is aan jou. Jij creëert de magie met elk afgerond project, elke gedoneerde dollar en elk nieuw lid."

16 MAART 2024 PETS in Nijmegen

20 APRIL DISCON in Doetinchem.