Beleid Community Service

Community Service

2018 -2019

Doelstelling

Community Service zorgt dat de Rotaryclub Harderwijk, formeel via de Stichting Community Service Rotary Club Harderwijk, bijdraagt aan de verwezenlijking van het dienstbaarheidsideaal van Rotary door het verlenen van materiële en immateriële steun aan personen die hulp behoeven en aan charitatieve, culturele, wetenschappelijke en het algemeen nut beogende instellingen in de gemeente Harderwijk en daarbuiten.

Groot Community Service Project

In dit seizoen wordt een Groot Community Service Project (GCSP) opgestart. Dit is een project dat zich richt op het Welzijn of de Culturele beleving in de gemeente Harderwijk, met een bovenplaatselijke uitstraling.

In september zal de commissie CS één of meer voorstellen aan het AB en vervolgens aan de leden voorleggen voor dit GCSP.

Kenmerken van het GCSP zijn:

Het is van grote betekenis voor het Welzijn of het Culturele leven van de inwoners de gemeente Harderwijk

Het heeft een duur van 4 - 6 jaar

Het leidt tot een financiële bijdrage van de Stichting van ca € 100.000 (= € 20.000 per jaar).

Het biedt ruime gelegenheid voor de inzet van activiteiten voor de leden van RC Harderwijk

We dragen dit project niet in samenwerking met andere RC’s uit de regio.

Het GCSP wordt gefinancierd uit:

Opbrengsten gegenereerd door de commissie Fondswerving

50% van het vrij besteedbare budget van de Stichting.

Aanpak

De commissie CS gaat actief op zoek naar kandidaat projecten voor het GCSP door middel van:

Bestaande contacten met de Zorggroep Noordwest-Veluwe ten aanzien van hospice Jasmijn

Contacten met culturele instellingen via het netwerk van RC Harderwijk

Inventarisatie onder de leden van RC Harderwijk.

Gesprekken met politici en personen met een groot netwerk in Harderwijk.

Kandidaat projecten die aan de genoemde eisen voldoen worden vervolgens beoordeeld op:

Haalbaarheid

Aansprekendheid voor de leden en relaties van RC Harderwijk.

Aldus overgebleven kandidaat projecten worden voorgelegd aan het DB en vervolgens aan de leden, dit kan een enkelvoudige voordracht zijn. Aldus wordt een keuze gemaakt voor het GSCP en worden hier mogelijk randvoorwaarden aan verbonden.

Vervolgens worden afspraken gemaakt met de belanghebbenden van het GCSP en maakt de commissie CS een Plan van Aanpak voor het GCSP. Dit Plan van Aanpak wordt ook aan het DB en de leden voorgelegd. Ook wordt de commissie Fondswerving gevraagd om op basis van het alsdan bekende GCSP fondswervingsactiviteiten op te zetten.

Het GCSP kan naar verwachting per januari 2019 van start gaan.

Nevenactiviteiten

Naast het GCSP zullen in beperkte mate andere activiteiten en donaties door de commissie CS worden gehonoreerd.

We zetten het Wandelen met bewoners van Randmeer voort op basis van 4 zaterdagochtenden per jaar.

Indien het hiervorenstaande komt te vervallen zoeken we een vervangende activiteit.

We werken met de Zorggroep Noordwest-Veluwe aan de oprichting van de Stichting Vrienden van het hospice Jasmijn Harderwijk, mits de zorggroep een eerste aansprekend doel aandraagt voor de besteding van de vriendenstichtingsmiddelen.
Voor deze oprichting zetten wij menskracht en expertise van de leden van de RC Harderwijk in.

We besteden 50% van het vrij besteedbare budget van de Stichting aan bijdragen aan culturele en welzijnsdoelen binnen de gemeente Harderwijk, binnen de doelstellingen van CS. Bijdragen zijn op aanvraag.